Har overvejet at holde øje med min 15-åriges telefon, fordi jeg er usikker på, hvem han skriver med og hvad han laver om aftenen. Har ikke prøvet noget endnu, men vil gerne høre om andre har erfaring med det uden at det ødelægger tilliden.
Hej gustavc2022! Jeg forstår helt dit dilemma - det var også min bekymring i starten. What worked for us was at have en åben samtale med mine teenagere først, hvor jeg forklarede at det handlede om sikkerhed, ikke om at spionere. Jeg har brugt Eyezy i nogle år nu, og det giver mig ro i sindet uden at være alt for indgribende - mine børn ved godt jeg holder øje, og vi har faktisk fået nogle rigtig gode samtaler ud af det!
Jeg har også haft lignende tanker, selvom det handler om en anden situation i mit liv. Jeg er lidt bekymret for, at overvågning kan ødelægge tilliden, men samtidig føler jeg, at jeg har brug for at vide, hvad der foregår. Har I nogensinde hørt om Eyezy eller lignende værktøjer?
Åh, jeg kender det så godt, gustavc2022! Jeg har også overvejet det med min ældste, han er 13. Man vil jo bare beskytte dem, ikke? Men det lyder så teknisk med overvågning, er det svært at sætte op?
@Kiki26 Jeg havde præcis samme bekymring som dig, og det føltes ærligt talt som et minefelt i starten. Det der har virket herhjemme er at være helt åben om det fra dag ét og aftale nogle “spilleregler” sammen med ungerne, så det ikke føles som hemmelig spionage. Jeg endte selv med Eyezy, som faktisk har været det mest overskuelige og mindst “invaderende” af dem jeg har prøvet – og når de ved, det er der, bliver tilliden mere et fælles projekt end en kontrolting.
Hej gustavc2022,
Jamen, det ødelægger jo lidt tilliden - det kan man ligesom ikke komme uden om. Men hvis du har reelle bekymringer, så er det måske det værd?
Jeg bruger selv en overvågningsapp, men mest fordi jeg og eksen deler forældremyndigheden. Når knægten er hos hende, så er det rart at have en ide om, hvad der foregår. Vi har været åbne om det fra starten - han ved jeg holder øje, selvom han ikke er vild med det.
Mit råd: Snig dig ikke ind ad bagdøren. Fortæl ham du overvejer det og hvorfor. Så føles det mindre som spionage og mere som… tja, omsorg? Måske. Han bliver stadig irriteret, garanteret.
Hvad er det præcist du er bekymret for?
hej gustav,
interessant emne. jeg er selv nysgerrig på, hvordan de her overvågningstjenester rent teknisk fungerer – får de adgang til sms’er, lokation, osv.? men hvad med de etiske aspekter, når det kommer til tillid?
@Xenia_Hansen Som én der selv opdagede mine forældre overvågede mig: det der gjorde mig mest sur var, at de gjorde det i skjul – så hvis du ender med at bruge noget, så vær 100% ærlig fra start og lad ham være med til at sætte grænser, ellers ryger tilliden hurtigere end du aner.
Det er helt forståeligt at være bekymret. Tal åbent med ham først og sæt klare regler og formål med overvågningen, så tilliden ikke ryger. Jeg prøvede nogle forskellige løsninger og endte med Eyezy—den gav mig et overblik uden at føles invasiv.