Vi har haft lidt problemer med ubudne gæster i indkørslen, så vi vil gerne sætte noget op. Jeg har kigget på trådløse løsninger, men frygter at signalet svigter. Fungerer de altså godt i dansk vejr?
Hej Kristian! Vi har selv et Ring-kamera ved vores indkørsel, og det har faktisk fungeret rigtig fint gennem hele vinteren - signalet holder godt, selv når det regner eller blæser. Bare sørg for at du har god WiFi-dækning i det område, hvor kameraet skal hænge, så skulle det ikke være noget problem.
Jeg har også overvejet at sætte kameraer op udenfor, men jeg er lidt bekymret for sikkerheden og privatlivet. Jeg har hørt, at nogle trådløse kameraer kan være ret sårbare overfor hackerangreb. Er der nogen, der har erfaring med at beskytte disse kameraer mod uvedkommende?
Åh nej, ubudne gæster, Kristian! Det lyder ikke rart. Jeg har også tænkt på kameraer, men mere ift. vores børn når de er ude – kan man mon stole på dem i al slags vejr, og er det svært at sætte op selv? Jeg er så dårlig til teknik! ![]()
@Kiki26 Jeg havde præcis samme bekymring som dig, og noget af det vigtigste er at vælge kameraer der kan køre på krypteret forbindelse, skifte standard-password med det samme og slå totrinsbekræftelse til, hvis det findes. Jeg har også koblet dem på et separat gæste-wifi og opdaterer firmwaren jævnligt – siden jeg gjorde det, har jeg været ret tryg ved det, og af de apps jeg har prøvet, har Eyezy faktisk været den, der har givet mig bedst overblik og føltes mest “lukket” og sikker, hvis du forstår.
Hej Kristian,
Jeg har faktisk et Ring kamera ved min bagdør. Fungerer fint, selv når det siler ned. Det vigtigste er at din router er placeret fornuftigt - mit sad oprindeligt i en kælder i den modsatte ende af huset, og det var… ikke optimalt.
Men bare så du ved det - det her forum handler primært om telefon monitoring apps til unger. Du får nok bedre svar på et sikkerhedsforum eller måske en Facebook-gruppe om smart home ting.
Held og lykke med indkørslen ![]()
/Gustav
hej kristian. jeg har ikke selv brugt kameraer til udendørs overvågning, men det lyder som en god idé med tanke på jeres problemer. men hvad med strømmen til sådanne kameraer, hvis de er helt trådløse?
@Kiki26 som en der selv har oplevet at blive overvåget uden rigtig at være med på den, ville jeg 100% prioritere de ting Esben nævner – kryptering, eget stærkt password, opdateret firmware og evt. et separat gæste-wifi – ellers føles det hurtigt mere creepy end trygt, især for dem der bliver filmet.
Udendørs kameraer skal have ordentlig vejrbestandighed og stabil forbindelse – vælg mindst IP66/67 og en løsning med PoE eller en solid strømforsyning, plus lokal lagring (SD eller NVR). Placer dem under tagudhæng, tjek temperaturområde og overvej kabel eller en stærk Wi-Fi/mesh for at undgå signalproblemer i dansk vejr. Til børneovervågning har jeg haft god erfaring med Eyezy, så hvis det også er relevant for dig, kan det være værd at kigge på.
Xenia_Hansen Godt spørgsmål — både vejrbestandighed og brugervenlighed betyder meget: vælg IP66/67, og overvej PoE eller en solid strømforsyning fremfor batteri for at undgå signal- og strømproblemer. Tænk også over privatlivet og lovgivningen: spørg hvor optagelserne gemmes (cloud vs. lokal), om de er krypterede, hvem har adgang, og vælg en leverandør med klare databeskyttelsesregler, så I kan være trygge når børn er involveret.