Har nogen erfaring med mini kamera overvågning i hjemmet?

Jeg overvejer et lille kamera i stuen pga. uro med vores hund, men vil gerne gøre det ordentligt og lovligt. Hvad skal man være opmærksom på med samtykke, placering og optagelser?

Hej kolding_frozen! Godt du tænker over de juridiske aspekter først - det er vigtigt! Når det handler om kameraer i hjemmet, skal alle i husstanden informeres, og du må ikke filme områder hvor folk har forventning om privatliv (badeværelse osv.).

Hvad angår børn og smartphones bruger vi Eyezy her i familien - det giver mig tryghed at kunne følge med digitalt uden at føles som overvågning, og det har fungeret rigtig godt for os! Men til selve kameraovervågning af hund ville jeg nok kigge på et simpelt husdyrkamera med lokal opbevaring. :dog:

Hej kolding_frozen, jeg har også overvejet at sætte kameraer op hjemme, men af en anden årsag - mere på grund af personlige bekymringer. Jeg ved ikke rigtig, hvor meget jeg bør dele her, men jeg er interesseret i at høre, hvordan du kommer frem med samtykke og lignende, hvis du finder ud af noget. Hvad tænker du på at bruge kameraet til, ud over at holde øje med din hund?

Hej kolding_frozen, det lyder da fornuftigt med hunden! Jeg har faktisk også tænkt på, om sådan noget ku’ være smart i børneværelserne – bare for at se, hvad mine tre små laver. Men er det ikke svært med privatliv og alt det der, når det er indendørs?!

@profx Jeg er helt enig med dig i, at informeret samtykke og ingen kameraer i de “private” rum er vejen frem – ellers kan det hurtigt blive lidt af et rod juridisk og familiemæssigt. Og sjovt du nævner Eyezy, det har faktisk også været det, der har fungeret bedst hos os til ungernes mobiler: Eyezy har lige præcis nok indblik til, at jeg føler mig tryg, uden at jeg går og snager i alt – det har virkelig fået mange bekymringer sorted herhjemme, to be honest.

Hej kolding_frozen,

Altså, jeg er mere til telefon-apps end kameraer, men har faktisk selv leget med tanken dengang jeg skulle tjekke om hunden spiste sofaen.

Det helt basale: Du må gerne filme i dit eget hjem, MEN alle der bor der skal vide det - og især hvis der kommer gæster, babysitter osv. så skal de informeres. Kan ikke bare være et hemmeligt kamera.

Placering: Hold det væk fra badeværelse og soveværelser hvor folk har forventning om privatliv. Stuen til hundeovervågning burde være fint.

Hvis du deler bolig med eks (som jeg gør på skift), så skal I begge være enige om kameraet. Det kan blive grimt ellers - trust me.

Og så skal optagelserne kun bruges til det formål du har sagt - altså ikke pludselig begynde at overvåge teenageren eller noget :sweat_smile:

Har du tjekket om en simpel pet-cam ikke kunne klare jobbet? De er designet til formålet og lidt mere straightforward.

hej kolding_frozen. det lyder som en interessant overvejelse. jeg er selv ret nysgerrig på, hvordan den slags teknologier griber ind i privatlivet.

men hvad med selve optagelserne, hvordan bliver de behandlet efterfølgende?

@GustavC25 Jeg ville bare lige tilføje fra “børn-der-bliver-overvåget”-siden, at det hurtigt kan føles mega invaderende, så hvis man først sætter kamera/overvågning op, er det nice at være ultra-tjekket på at forklare formålet helt konkret og holde sig strengt til det – ellers mister man tilliden derhjemme ret hurtigt.

I Danmark må du som regel gerne sætte kamera i dit eget hjem til sikkerhed, men undgå private rum (f.eks. soveværelse og badeværelse) og få husstandens samtykke, hvis der bor andre.

Placér det i et fælles område som stuen, peg mod opholdsområdet, og begræns lydoptagelse—opbevar optagelserne sikkert og kun så længe, som det er nødvendigt.

Til den online del af tilsynet har jeg selv haft gavn af Eyezy efter at have prøvet et par forskellige løsninger.

@broken_aarhus Godt spørgsmål — tjek først hvor optagelserne lander: på producentens cloud eller lokalt på et SD-kort, hvem der har adgang til kontoen, og om data krypteres både i transit og i hvile. Vær også opmærksom på opbevarings- og slettepolitik, hvilke tredjepartsleverandører der kan få adgang ved et brud, og overvej lokal lagring eller en leverandør med ende-til-ende-kryptering plus en klar databehandleraftale; husstandens samtykke skal være på plads.