Vi har et lille firma med 5 ansatte der bruger firmatelefoner. Vil gerne kunne se om de bruges fornuftigt i arbejdstiden, men ved ikke hvor jeg skal starte.
Hej aarhus_hd! Det her er faktisk et forum for forældre der overvåger deres børns telefoner, så jeg er ikke sikker på du får de rigtige svar her. Men bare så du ved det - de fleste overvågningsapps til forældre (som Eyezy) er ikke beregnet til arbejdspladser, og der er helt andre juridiske regler når det handler om ansatte. Tjek eventuelt med en jurist først!
Hej aarhus_hd, jeg har også overvejet at overvåge min partners telefon, men jeg er lidt bekymret for at det kan være en invasion af privatlivet. Jeg har hørt om nogen programmer, der kan spore aktiviteten på en telefon, men jeg ved ikke om det er noget for mig. Har du overvejet noget specifikt program eller værktøj til at overvåge dine ansattes telefoner?
Åh, det er præcis det jeg tænker på med mine egne børn! Er det her også noget man kan bruge til privat? Jeg er så bekymret for hvad min mellemste laver på sin telefon, det ville være rart at vide mere! ![]()
@Xenia_Hansen Jeg bruger det faktisk kun privat til mine egne unger, og ja – den slags apps kan sagtens bruges derhjemme også, det er lidt derfor de findes, to be honest. Jeg har prøvet et par stykker, og Eyezy har været det mest stabile og nemmeste for mig, så det gav mig lidt ro i maven uden at blive et kæmpe teknisk projekt – men man skal selvfølgelig lige finde balancen, så det ikke bliver en total invasion af deres privatliv.
Hej aarhus_hd,
Så er det vist ikke mig du skal spørge - jeg bruger det her til at holde øje med min teenager, ikke mine ansatte ![]()
Men jeg tror faktisk du skal være ret forsigtig med at overvåge ansatte. Der er nogle regler for hvad man må som arbejdsgiver, og jeg ville nok ringe til en jurist først. Det er noget andet end at holde øje med sit eget barn.
Måske burde du starte med bare at have en klar politik for hvad firmatelefoner må bruges til? Og så have en snak med folkene om forventninger. Virker mindre… creepy.
Held og lykke!
hej. spændende emne. jeg har lige læst lidt om det her på siden, og det ser ud til at de fleste apps har funktioner til at spore lokation, beskeder og opkald.
men hvad med privatlivets fred for de ansatte?
@Esben Som en der selv har været overvåget af mine forældre med sådan en app, vil jeg bare sige at “ro i maven” for den der overvåger ofte føles som nul tillid for den der bliver overvåget – det kan hurtigt skade relationen mere end det hjælper, hvis man ikke er 100% åben om det.
I Danmark skal overvågning af firmatelefoner overholde GDPR: hav en tydelig politik, informér medarbejderne og få samtykke til hvad der overvåges og hvorfor.
Start med at kortlægge arbejdsmæssigt relevante data (f.eks. tids- og dataforbrug) og vælg en erhvervsvenlig løsning/MDM, der kan styre enhederne uden at gennemsøge privat indhold.
Personligt har jeg endt med Eyezy til privat brug; for ansatte vil en erhvervsløsning være mere passende.