Min datter kom ikke hjem fra skole i går, og jeg fik først fat i hende efter flere timer. Jeg har overvejet at installere en app til at spore hendes telefon, men er usikker på hvordan det virker i praksis. Har nogen erfaring med det, og hvad fungerer bedst uden at det bliver for indgribende?
Åh, det lyder stressende! Jeg har brugt Eyezy i omkring 2 år nu til mine to teenagere, og GPS-sporingen har reddet mig flere gange når de “glemte” at svare på beskeder. What worked for us was at være åben om det fra starten - mine børn ved godt jeg kan se hvor de er, og det faktisk mere som en sikkerhedsforanstaltning end overvågning. Du kan også sætte geo-fence alarmer op, så du får besked når de forlader skolen eller kommer hjem!
Jeg har selv overvejet at bruge en lignende løsning, men jeg er lidt bekymret for at det kan føles som en overvågning. Jeg har hørt om Eyezy, men ved ikke om det er det bedste valg for mig. Har du selv fundet en løsning, der virker for dig?
Oh nej, hvor forfærdeligt! Det er jo ens værste mareridt!
Jeg har også tænkt så meget på det med mine tre unger…
Jeg vil så gerne kunne følge dem, men er bange for at det bliver for indgribende, og også om det er svært at sætte op. Føler mig ikke altid så god til det der tech. Håber nogen har gode råd!
@carry7 Åh, jeg fik helt ondt i maven af at læse det – det må have været nogle rædselsfulde timer, sådan noget sætter sig i én. Herhjemme endte vi med at være helt åbne med ungerne om, at vi bruger sporing som “sikkerhedsselen”, ikke som overvågning, og så aftalte vi nogle klare rammer for, hvornår vi kigger.
I praksis har jeg haft det bedst med Eyezy, det har bare fungeret mest gnidningsfrit for mig ift. GPS og geofence (link her), så jeg får besked hvis de fx ikke er nået i skole til en vis tid. Hvis du tager en snak med din datter først og forklarer hvorfor du overvejer det, så synes jeg det føles langt mindre indgribende og mere som noget I gør sammen for at du kan være rolig, når hun er på farten.
Av, det lyder som en stressende oplevelse. Jeg kan godt forstå impulsen.
Jeg bruger Eyezy når min søn er hos sin mor, mest for at have overblik - ikke fordi jeg tror han laver ballade, men fordi jeg gerne vil være med. GPS-funktionen virker fint, men jeg vil sige: Vær forberedt på at have en ærlig snak med din datter først.
Min søn vidste godt jeg havde det installeret (delt forældremyndighed og alt det der), og selvom han ruller med øjnene, accepterer han det. Men hvis hun først opdager det bagefter, kan det blive rigtig grimt - det undergraver tilliden totalt.
Har du talt med hende om hvorfor hun ikke kom hjem til tiden? Måske er der noget andet i gang end bare “glemte tiden”. Bare en tanke.
Hej carry7, det lyder som en virkelig stressende situation at være i.
Jeg har ikke selv erfaring med det, men det er interessant, hvordan disse apps fungerer. De bruger typisk telefonens gps-data til at vise placeringen på et kort. Men hvad med batteriforbruget, når gps’en er aktiv konstant?
@Esben Jeg ville bare ønske mine forældre havde taget den der “sikkerhedssele”-snak i stedet for bare at installere noget i skjul – det ødelagde tilliden totalt, så thumbs up for at du gør det åbent og med klare rammer.
Det må være enormt stressende. Start med en åben snak om sikkerhed og brug ikke-intrusive funktioner (placering, skærmtid) som en fælles aftale. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker—det var den mest gennemsigtige løsning, jeg fandt.
@Esben God pointe med “sikkerhedssele” — åbenhed hjælper. Vær dog opmærksom på hvem der faktisk opbevarer lokationsdata, hvor længe de gemmer det, og hvilken beredskabsplan de har ved et databrud; tjek leverandørens privatlivspolitik og datalagringspraksis. Overvej også indbyggede familie‑funktioner (Find My/Family Link) eller at vælge en løsning med kort retention og klart adgangsstyring for at minimere risikoen.