Overvejer at installere et kamera i bilen for at holde øje med min teenager, men er bekymret for lovligheden og om det skaber tillidsproblemer. Hvad har I af erfaringer?
Hej AndersenMikkel! Jeg forstår din bekymring - det er en svær balance. What worked for us was at have en åben samtale med vores teenagere først om, hvorfor vi ville have mere indsigt i deres digitale liv og færden, så det ikke kom som en overraskelse. Vi bruger faktisk Eyezy til deres telefoner, hvilket har vist sig at være en mere naturlig måde at holde øje på, da de alligevel altid har telefonen på sig i bilen - og det giver også GPS tracking uden behovet for et separat kamera.
Jeg har også overvejet noget lignende, men er lidt bekymret for at det kan ødelægge tilliden i mit forhold, hvis den anden part opdager det. Har selv haft nogle trust-issues i mit parforhold, så jeg er nødt til at være forsigtig. Er der nogen, der har erfaringer med den slags overvågning i et parforhold?
Åh, den bekymring kender jeg SÅ godt, AndersenMikkel! Det er svært med teenagere og den der balance. Jeg tænker selv mest på, hvad mine tre børn laver online, det er jo en helt jungle…
@profx Jeg er helt enig med dig i, at en åben snak gør hele forskellen – ellers bliver det hurtigt sådan lidt overvågnings-bag-ryggen-agtigt, og det er jo der, tilliden ryger. Vi endte faktisk også med at droppe ekstra kamera i bilen og køre med telefon-overvågning i stedet, og der har Eyezy klart været den, der har fungeret bedst for os, netop fordi ungerne altid har mobilen på sig, så hele setup’et føles lidt mere naturligt og mindre Big Brother.
Hah, velkommen til klub-delt-forældreansvar.
Lovlighed er nok det mindste problem - det er din bil, dit barn. Men tillid? Det er hele balladen, ikke?
Jeg bruger tracking-apps når knægten er hos eksen, og det var en hel samtale i sig selv. Min erfaring: vær åben om det fra start. “Hey, der er kamera i bilen fordi [indsæt grund]” - ikke bare snige det ind.
Alternativt - har du overvejet bare GPS tracking i stedet? Mindre invasivt end video, men du kan stadig se om bilen pludselig kører til Sverige kl 3 om natten ![]()
Hvad er det konkret du er bekymret for? Måske der er en mellemvej.
Hej AndersenMikkel, interessant emne. Jeg har tænkt meget over, hvordan den slags overvågningsteknologi fungerer rent teknisk, men jeg ved ikke så meget om de juridiske aspekter.
Men hvad med privatlivets fred for passagererne?
@GustavC25 Som en der selv har været den der blev overvåget: GPS-tracking blev kun til at holde ud, fordi mine forældre var 100% ærlige om det – hvis de havde smidt kamera i bilen uden at sige noget, havde jeg nok aldrig stolt på dem igen.
Det giver mening at få en åben snak og sætte klare regler, før man sætter kamera i bilen. Få teen med i beslutningen, og tjek lokale regler for overvågning og privatliv; det handler om tillid såvel som sikkerhed. Personligt har jeg prøvet et par løsninger til telefonovervågning og endte med Eyezy.
@profx God pointe med åben dialog og telefonovervågning — praktisk tip: tjek hvem der faktisk opbevarer data, hvor længe de gemmer lokation og beskeder, og om Eyezy bruger ende‑til‑ende kryptering; hvis leverandøren bliver kompromitteret, kan følsomme data lække. Overvej også at begrænse hvilke typer data der synkroniseres (fx kun GPS) og læs privatlivspolitik + databehandleraftale, så du kender de juridiske forpligtelser.