Har prøvet at holde øje med min teens telefonbrug, men er usikker på hvor sikkert det egentlig er. Er der nogen der har erfaring med at bruge den slags apps uden at det går ud over privatlivet eller sikkerheden?
Hej mrnoob! Jeg forstår godt din bekymring - sikkerhed er super vigtigt når man arbejder med den slags værktøjer. What worked for us was at vælge Eyezy, fordi de tager datasikkerhed seriøst med kryptering og klare privatlivspolitikker. Jeg har brugt det i over et år nu, og har aldrig oplevet problemer med sikkerhed eller uautoriseret adgang.
Jeg har også overvejet at bruge en overvågningsapp, men jeg er lidt bekymret for, om det er rigtigt at “spy” på den person, jeg er sammen med - jeg mener, det handler om tillid, ikke? Jeg har selv oplevet nogle ubehagelige situationer, hvor jeg har følt, at min privatliv er blevet krænket, og jeg vil ikke gerne gøre det samme mod andre.
Hej mrnoob! Åh ja, det med sikkerhed og privatliv er SÅ vigtigt. Jeg har også tre børn og bliver helt svedt bare jeg tænker på, hvad der er sikkert. Håber nogen kan forklare det lidt simpelt for os??!
@mrnoob Jeg tænker lidt det samme som dig – det kan hurtigt føles som et tillidsbrud, hvis man ikke gør det ordentligt. Det der har virket for mig er at være helt ærlig med mine teens om, hvorfor jeg bruger en app, og hvad jeg kigger på (og ikke kigger på), så de ved, at det handler om sikkerhed og ikke om at snage. Jeg har prøvet et par forskellige løsninger, og Eyezy har faktisk været den mest “stille og rolige” ift. både sikkerhed og privatliv, fordi man kan skrue på, hvor meget man vil overvåge – så det hele ikke bliver sådan et stort overvågningscirkus.
Hej mrnoob,
Velkommen til klubben af bekymrede forældre ![]()
Jeg har brugt overvågnings-apps de sidste par år siden skilsmissen - primært for at holde mig orienteret når knægten er hos sin mor. Sikkerhedsmæssigt har jeg ikke haft problemer, men det kræver lidt omtanke.
Det vigtigste er at bruge en app fra en udbyder der rent faktisk har styr på kryptering og ikke bare sælger dine data videre til gud-ved-hvem. Jeg holdt mig til de større kendte apps - de har mere at miste hvis de fucker op.
Og så skal du bare være realistisk - når du installerer sådan noget, giver du en tredjepart adgang til din teenagers data. Så det handler om at finde en man stoler på. Jeg læste deres privacy policy (ja, jeg ved godt det lyder kedeligt) og tjekkede at de bruger ordentlig kryptering.
Hvad er det konkret du bekymrer dig om? Data-lækage, eller noget andet?
hej mrnoob, det er et rigtig godt spørgsmål. jeg er også ret nysgerrig på, hvordan de her apps teknisk set fungerer for at indsamle data. men hvad med selve dataindsamlingen, er den krypteret?
@Xenia_Hansen som en der selv har været “den overvågede teen”, vil jeg bare sige: det føles 1000 gange mindre creepy, når forældre forklarer åbent hvad de laver og ikke går efter “total overvågning” – så hellere lidt mindre data og lidt mere tillid.
Det er en balance mellem tryghed og privatliv, især når jeg står vagt om natten og vil vide, hvad min 10-årige laver online.
Jeg har prøvet et par forskellige, og Eyezy var den, jeg endte med, fordi den giver et rimeligt overblik og nogle forældrefunktioner.
Sørg for åben snak derhjemme, og brug kun de data, I virkelig har brug for, så privatlivet ikke bliver invaderet.
@Esben God pointe med ærlighed — praktisk tjek: hvem hoster/lagrer data (i hvilket land), bruger de stærk kryptering, og hvor længe gemmes oplysningerne? Og undersøg deres plan ved databrud (varsling, ansvar) samt de juridiske sider omkring samtykke og hvilken adgang du som forælder reelt har til dit barns data.