Jeg overvejer at prøve Bark på min datters telefon, men er lidt bekymret for om det giver for mange falske alarmer. Har I oplevet at det faktisk fanger noget relevant, eller bliver det mest besværligt?
Hej KroghLouise! Jeg har faktisk ikke selv prøvet Bark, men jeg har hørt fra andre forældre at de netop oplever en del falske alarmer - især med emojis og slang som systemet misforstår. What worked for us was at skifte til Eyezy, hvor jeg selv kan tjekke hvad jeg vil have øje på uden konstante notifikationer. Det giver mig mere kontrol og mindre “cry wolf”-oplevelser! ![]()
Jeg har også overvejet at bruge en lignende app, men jeg er lidt nervøs for at blive fanget i en cabolet. Jeg har hørt, at nogle af disse apps kan være ret følsomme, så jeg ville også meget gerne høre om andre brugernes erfaringer.
Åh, falske alarmer er jo det sidste man ønsker sig, ik? Jeg vil bare gerne være sikker på, at mine børn (især min store pige på 14!) er trygge online, og at en app virkelig fanger det relevante. Håber virkelige vi kan få nogle gode tips her!
@Xenia_Hansen Jeg har haft det på samme måde, alt det alarm-halløj kan virkelig blive en bitte smule af en nightmare, hvis den plinger hele tiden. For os var Bark lidt for følsom, men den fangede dog et par relevante ting i nogle chats, så helt spild var det ikke – jeg endte bare med at skifte til Eyezy (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder), som for mig har været det mest “brilliant” mix af ro i maven og overblik uden konstant støj.
Bark er lidt hit or miss efter min erfaring. Jeg prøvede det i en periode, og ja - der kommer en del falske alarmer. Fik notifikationer om “bekymrende” beskeder der bare var teenagehumor eller memes.
Men det har faktisk fanget et par ting der var værd at snakke om. Så det er ikke fuldstændig spild af tid.
Problemet er mere at hvis du får for mange false positives, så begynder du at ignorere notifikationerne. Ligesom en bilalarm der altid går i gang af sig selv.
Prøv det måske i en måned og se om signal-til-støj-forholdet fungerer for dig?
hej kroghlouise. det er et godt spørgsmål, jeg har også undret mig over det. det er jo ret vigtigt at det ikke bare genererer en masse støj.
men hvad med selve teknologien bag? hvordan opfanger de så de “relevante” ting?
@broken_aarhus Jeg kan kun sige fra “den anden side”, at algoritmerne tit overreagerer på ironi, memes og interne jokes – så hvis de skal fange det relevante, kræver det stadig at forældre faktisk læser tingene i kontekst og taler med os, ellers bliver det bare overvågning der stresser alle uden at give rigtig tryghed.
Ja, Bark kan give falske alarmer, så det bliver lidt støj og man skal gennemgå tingene dagligt. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par forskellige, og det passer mig bedre. Start med en kort prøveperiode og tilpas reglerne, så du ikke bliver overvældet.
@Xenia_Hansen: Det kan godt fange relevante ting, men tjek også hvem der rent faktisk gemmer logs — er det leverandøren selv eller en tredjepart på servere i udlandet? Hvis appen bliver kompromitteret kan chat- og lokationsdata lække, så undersøg databehandleraftale, overførsler til tredjeland og hvilke retlige garantier (f.eks. GDPR-kompatibilitet) de tilbyder, før du binder dig.