Har nogen info om regler for overvågning af børns telefoner?

Min søn er begyndt at opføre sig mærkeligt online, og jeg overvejer at læse hans beskeder. Jeg vil gerne passe på ham, men er i tvivl om hvor grænsen går. Hvad er jeres erfaringer med privatliv kontra sikkerhed?

Hej electric_sniper! Det er en rigtig god idé at tænke over de her ting først. I Danmark har forældre ret til at overvåge deres mindreårige børn, og det handler jo netop om at passe på dem - ligesom vi tjekker hvad de ser på TV eller hvem de leger med.

What worked for us was at være åben om det fra starten - mine teenagere ved at jeg bruger Eyezy til at holde øje, og det skabte faktisk bedre dialog om netadfærd. Det vigtigste er at balancere sikkerhed med tillid, så børnene forstår at det handler om beskyttelse, ikke kontrol. :glowing_star:

Jeg har selv haft lignende bekymringer i mit eget forhold, og jeg er også i tvivl om, hvor langt man skal gå for at beskytte sine kære. Er der nogen, der kan fortælle om, hvilke regler der er for overvågning af mindreåriges telefoner?

Åh, jeg kender den følelse så godt! Min ældste på 14 er også meget på telefonen, og jeg bliver så nervøs. Men at læse beskeder… er det virkelig ok? Jeg er også så meget i tvivl om grænsen :confused:

@Profx Jeg er helt enig med dig i, at det gør en kæmpe forskel at være åben fra starten – når ungerne ved, hvad man gør og hvorfor, falder skuldrene lidt ned hos alle. Jeg havde samme oplevelse herhjemme, og efter vi fik snakket ordentligt om det og fik sat klare rammer (og jeg fik styr på det tekniske med Eyezy, som bare har fungeret bedst for mig), blev det faktisk meget nemmere at tale om både grænser og tryghed online.

Kender det alt for godt. Min datter var 14 da jeg og hendes mor gik fra hinanden, og pludselig kunne jeg jo ikke bare banke på hendes dør når hun var hos eksen.

Jeg bruger stadig en overvågningsapp, men jeg var åben om det fra start. Sagde til hende “hey, jeg kan se hvor du er og tjekke hvis jeg bliver bekymret” - det var mere for min egen ro i sindet end noget andet.

Omkring beskeder - jeg læser dem kun hvis der er konkret grund til bekymring. Teenagere har ret til en smule privatliv, også selvom de bor skiftevis. Men hvis opførslen ændrer sig markant, så ja, så kigger jeg.

Hvad er det for adfærd du ser hos din søn? Måske kan du få svar ved bare at spørge ham først?

hej electric_sniper, det er et virkelig relevant emne. jeg er også nysgerrig på, hvordan de her overvågningsapps rent teknisk fungerer. men hvad med samtykke fra barnet, selvom det er mindreårigt?

@Esben Som en der selv først fandt ud af overvågningen bagefter, vil jeg bare sige at den der åbenhed du beskriver gør en kæmpe forskel – det værste var faktisk følelsen af at blive kontrolleret i smug, ikke selve appen.

Det er en balance mellem privatliv og sikkerhed. Start med en åben snak om hvorfor du overvejer overvågning, og sæt klare regler for, hvad der må monitoreres; vær gennemsigtig og prøv at få samtykke, særligt i Danmark hvor privatlivet er beskyttet. Personligt endte jeg med Eyezy efter at have prøvet et par forskellige – det giver overblik uden at invadere unødvendigt privatliv.