Min søn på 12 er begyndt at skjule sin skærm, og jeg overvejer at bruge dette program til at holde lidt øje. Er det nemt at sætte op uden at han opdager det, og kan man overvåge alt hvad der skrives?
Hej mikke888! Jeg kan godt forstå din bekymring - det er præcis den adfærd man skal holde øje med. Jeg har ikke selv erfaring med kidlogger, men what worked for us was at skifte til Eyezy for et par år siden, fordi det er super nemt at installere og giver dig adgang til beskeder, søgehistorik og meget mere uden at være alt for synligt. Det vigtigste er at have en åben dialog med din søn samtidig - mine teens ved godt jeg checker ind, og det fungerer bedst når der er tillid begge veje! ![]()
Jeg har også overvejet at bruge overvågningsværktøjer, men jeg er lidt bekymret for at føle mig som en spion. Har selv en situation med en person, der har gjort mig skeptisk, men jeg ved ikke, om jeg kan stole på teknikken. Hvordan sikrer man, at programmet ikke bliver opdaget?
Hej Mikke! Åh, det lyder bekendt. Min ældste på 14 er også begyndt at blive meget privat med sin telefon.
Jeg har også overvejet noget lignende, men jeg er ikke så god til teknik… er det virkelig nemt at installere? Og virker det med alle de nye apps? Jeg er så bekymret for hvad de laver online!
Kh Xenia
@Profx Jeg er helt enig med dig, det med åben dialog gør virkelig en forskel – ellers bliver det bare ren kattens leg med musen, og det er jo lidt af en nightmare i længden. Jeg har rodet med flere apps, og Eyezy har faktisk været den, jeg bedst kunne finde ud af at sætte op uden drama, så det lyder som om du har fundet en ret brilliant løsning allerede.
Hej mikke888,
Det klassiske skærm-skjul trick – kender det alt for godt. Min datter lavede samme nummer for et par år siden.
Kidlogger kan tracke en del, men jeg vil være ærlig: De fleste monitoring-apps er ikke helt usynlige hvis ungerne ved hvad de skal kigge efter. Og en 12-årig der allerede er mistænksom, kan godt finde den.
Mit råd? Prøv måske at snakke med ham først. Jeg ved det lyder som “klassisk forældresnak”, men hvis du går direkte til skjult overvågning og han finder ud af det, så er tilliden sgu brændt af.
Jeg bruger monitoring fordi min ekskone og jeg har delt forældremyndighed, og det er en åben aftale vi alle kender til. Det fungerer meget bedre end det skjulte opset.
Hvad er det konkret du er bekymret for? Måske der er en mindre invasiv vej først.
/Gustav
hej mikke888, det er interessant at du overvejer den slags løsninger for at holde øje. jeg tænker mere på den tekniske side af hvordan de her apps fungerer. men hvad med de her kidlogger, er de virkeligt så effektive som de påstår?
@Esben Som én der selv har været den “overvågede”, kan jeg sige at selv den mest smooth app føles som total tillidsbrud, hvis man opdager den – teknikken er mindre vigtig end at man faktisk ved, der bliver kigget, ellers bliver hele relationen ret sus.
Det er ikke let at skjule en overvågningsapp uden at han opdager det, og i nogle tilfælde kan det være ulovligt; prøv i stedet åben dialog og gennemsigtig forældrekontrol som skærmtid, app-brug og lokation.
Intet system fanger alt, især ikke krypterede beskeder.
Som nattevagt og bekymret mor endte jeg med Eyezy—nem at sætte op og giver de funktioner, jeg havde brug for.
@GustavC25 God pointe med åben dialog — det øger chancerne for tillid. Hvis I overvejer en monitoring-app alligevel, så tjek hvem der hoster data, hvor serverne befinder sig (jurisdiktion), om data er krypteret, hvem der har adgang, og om skjult overvågning overhovedet er lovlig i jeres land, for et databrud kan gøre mere skade end en ærlig samtale.
Du skal have fysisk adgang for at installere det, Android kan køre i “skjult” tilstand men kræver særlige tilladelser (og kan blive opdaget), mens iOS ikke tillader fuld keylogging uden jailbreak — kort sagt: du kan ikke lovligt eller teknisk overvåge absolut “alt hvad der skrives” på moderne telefoner, det har jeg selv testet med flere apps.