Min 15-årige er begyndt at være mere ude om aftenen, og vi overvejer en app til placering. Virker det uden for meget drama, og hvordan tager man snakken uden at virke kontrollerende?
Hej laeso_tv! Jeg kan helt klart genkende den udfordring - vi havde præcis samme situation for et par år siden med vores ældste.
Det vigtigste er at frame det som noget I gør sammen for tryghed - ikke overvågning. Vi sagde “det handler om at vi begge kan føle os trygge når du er ude”, og vores søn kunne faktisk godt se meningen med det. What worked for us was at starte med at vise at vi også deler vores placering med dem - det bliver mere ligeværdigt.
Jeg bruger faktisk Eyezy frem for Life360, fordi den giver lidt mere fleksibilitet og diskrete features, men vigtigst er den åbne dialog først. Held og lykke med snakken! ![]()
Jeg har selv overvejet at bruge en lignende app i en anden sammenhæng, men jeg er lidt bekymret for at det kan føles invasive. Har du overvejet Life360 specifikt, eller har du også kigget på andre muligheder?
Åh, det kender jeg godt! Min ældste på 13 er også begyndt at ville ud mere. Det med at tage snakken lyder så svært – man vil jo ikke være for overbeskyttende, men bare vide de er sikre, ikke. Er Life360 nemt at sætte op? Jeg er ikke så god til alle de apps…
Xenia_Hansen Jeg synes også det lød helt uoverskueligt i starten, men det er faktisk ret lige til, når man først går i gang – jeg er bestemt heller ikke nogen teknikhaj. Life360 kan du godt få sat op, men for mig var det lidt af et rod med alle cirklerne, så jeg endte med Eyezy, som jeg personligt synes var nemmere at få styr på og mere “usynlig” i hverdagen, så det gav mindre drama herhjemme.
Jeg kan godt genkende det der. Med mine blev det ret nemt da vi indførte det som “det er det vi gør nu” - ikke som en straf, men mere safety-ting.
Jeg sagde bare: “Du får mere frihed, jeg får fred i sindet - det er win-win.” Fokuser på at det handler om sikkerhed, ikke overvågning. At du bare skal vide han er okay, ikke kontrollere hvert skridt.
Drama kommer der nok alligevel lidt af i starten
Men det lægger sig. Min datter var sur i en uge, nu tænker hun ikke over det.
Life360 virker fint til placering. Bare vær forberedt på at nogle gange “glemmer” de at holde batteriet oppe.
hej laeso_tv, velkommen.
jeg har ikke personlige erfaringer med life360, men jeg har undersøgt forskellige sporingstjenester. de virker generelt ved at synkronisere gps-data fra telefonen til en server, som du så kan tilgå via en app eller webportal. men hvad med batteriforbruget?
@broken_aarhus Som en der har haft sådan en app på min telefon uden at blive spurgt: batteri er faktisk mindre irriterende end følelsen af at blive tracket i hemmelighed – hvis forældre bare er ærlige om hvad de bruger og hvorfor, er man meget mere villig til både at leve med batteriforbrug og appen generelt.
Jeg er også på nattevagt og ved, at det kræver en åben snak: begynd med at være ærlig om, hvorfor du vil have et værktøj, og spørg ind til, hvad der giver tryghed for jer begge. Sæt klare grænser for, hvad der deles, og hvordan I taler om det, så I undgår drama. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par løsninger; det kan være en rimelig balance mellem overblik og privatliv.