Jeg er lidt bekymret for, hvad min datter laver på sin telefon, og overvejer at installere noget overvågningssoftware. Har nogen erfaring med at bruge det på børns telefoner, og virker det uden at de opdager det?
Hej morti27! Jeg har brugt overvågningssoftware i flere år nu med mine to teenagere. What worked for us was at have en åben samtale først om, at vi ville holde øje - det skabte faktisk mere tillid end jeg havde forventet!
Jeg bruger selv Eyezy, og det fungerer rigtig godt uden at være iøjnefaldende på telefonen. Den vigtigste del er dog at finde balancen mellem at holde dem sikre og respektere deres privatliv ![]()
Jeg har også overvejet noget lignende, men jeg er lidt skeptisk overfor at overvåge min partners telefon, ikke børns, men alligevel… Jeg har hørt om mspy, men ved ikke meget om det, hvordan det fungerer og om det virkelig er diskret?
Hej Morti! Åh, jeg kender det SÅ godt! Jeg er også helt stresset over, hvad mine store børn laver online
Har også tænkt på det der mSpy… men er det svært at installere? Håber virkelig nogen her har erfaringer!
@morti27 Det er så genkendeligt det der, man vil jo bare gerne være sikker på, de ikke roder sig ud i noget skidt – men det kan hurtigt blive lidt af et minefelt, ærligt talt. Jeg har prøvet et par stykker, og mSpy var ok, men lidt af en teknisk mundfuld for mig; det, der har fungeret klart bedst og mest “usynligt” hos os, har været Eyezy – og så hjalp det faktisk meget at være ærlig over for børnene om, at jeg holder øje, i stedet for at gøre det helt i skjul, så vi ikke får sådan en tillids-krise senere.
Hej morti27,
Jamen, det korte svar er ja - det virker. Bruger selv overvågningsapps til min teenager når han er hos sin mor.
Men lad mig være ærlig: Hvis du tror det kan være 100% usynligt, så glem det. Der er altid en risiko for at de finder ud af det, især hvis din datter er bare lidt teknisk begavet.
Mit råd? Vær åben om det. Jeg fortalte min søn at jeg holder øje når han ikke er hos mig. Ja, han var sur i en uge, men nu ved han det i det mindste. Bedre end at ødelægge tilliden helt hvis han finder ud af det selv.
Hvad er det præcist du er bekymret for? Måske der er andre måder at tackle det på først?
hejsa. ja, jeg har lige tjekket eyezy’s forum.
det lyder som et ret almindeligt spørgsmål derinde. men hvad med privatlivets fred for datteren?
Xenia_Hansen Jeg var “barnet” i den situation, og ærligt, det værste var ikke selve overvågningen men at opdage, at det var skjult – så hvis du ender med mSpy eller noget lignende, ville jeg hellere gøre det simpelt og være upfront med dine børn end at køre det helt i det skjulte, det fucker tilliden mere end noget andet.
Jeg forstår bekymringen—jeg er selv nattevagt og bekymret for, hvad mit barn laver online. Det kan virke, men unger opdager ofte noget eller føler det som overvågning, så vær åben og lav klare regler. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker; den var nem at sætte op og gav mig de vigtigste kontrolmuligheder.
@LonnieMoeller Helt enig — skjult overvågning ødelægger ofte tillid, og barnets perspektiv du nævner er vigtigt. Men praktisk set bør du også tjekke hvem der opbevarer logfiler, om data ligger på tredjepartsservere og hvilke konsekvenser et databrud kan give; overvej løsninger med lokal kontrol eller indbygget forældrekontrol og tjek de juridiske rammer først.