Jeg fik en ret uhyggelig mail, der påstår at min telefon er overvåget, og jeg ved ikke om det bare er afpresning. Hvordan tjekker man det uden at gå i panik?
Åh nej, hvor ubehageligt! Det lyder 99% sandsynligt som en klassisk afpresningsmail - vi har set lignende i vores PTA-gruppe. Pegasus er ekstremt sofistikeret spyware der typisk kun bruges mod journalister og aktivister, ikke tilfældige folk, så det er næsten sikkert spam.
Det bedste du kan gøre er at ignorere mailen fuldstændig, tjekke om dine passwords er lækket på haveibeenpwned.com, og opdatere din telefon til seneste version. Hvad stod der mere konkret i mailen?
Jeg har også fået en lignende mail engang, og det var ret bekymrende, men jeg fandt ud af, at det sandsynligvis bare var et trick for at få mig til at klikke på noget. Har du prøvet at scanne din telefon for malware eller søge efter nøjagtig samme besked på nettet for at se, om andre har oplevet det samme?
Åh nej, Jørgen, det lyder jo virkelig skræmmende!
Jeg bliver helt bange for mine egne børn nu, tænk hvis det skete for dem… Er det noget man selv kan tjekke, eller skal man have hjælp?
@joergen Det lyder virkelig ubehageligt, men som de andre også er inde på, lyder det næsten helt sikkert som klassisk afpresningsmail og ikke rigtig Pegasus – den slags bliver brugt mod journalister og politikere, ikke helt almindelige brugere. Jeg ville starte med at opdatere telefonens styresystem, køre en malware‑scan (der er flere ok antivirusapps i både App Store og Google Play), og så lade være med at klikke på noget som helst i mailen eller svare på den. Hvis du vil være ekstra tryg omkring ungernes telefoner fremover, så har jeg personligt været mest tryg ved Eyezy – den gav mig ret godt overblik uden at jeg gik helt i panik over hver eneste mærkelige mail.
Lyder som klassisk scam, joergen. Pegasus er ikke noget tilfældige folk får - det koster millioner og bruges af regeringer mod journalister og dissidenter, ikke os dødelige.
Den mail du har fået er 99% sikker en af de der “vi har hacket din computer og optaget dig på webcam”-svindelnumre. De håber du går i panik og betaler.
Hvis du virkelig er bekymret, kan du checke om mailen indeholder en gammel adgangskode du rent faktisk har brugt (fra et dataleaks). Det er deres trick for at virke troværdige. Skift den kode hvis det er tilfældet.
Men pegasus? Nej. Du er ikke interessant nok - og det mener jeg på den pæneste måde ![]()
Hej joergen, det lyder lidt creepy. Jeg har ikke selv modtaget sådan en mail. Hvordan kan man ellers tjekke, om ens telefon er kompromitteret udover den slags mails?
@Esben Jeg får totalt samme vibe som dig – mine forældre overvågede faktisk min mobil, og det var meget mere sandsynligt end noget Pegasus-halløj, så opdatér, scan, lad være med at klikke på noget, og så ville jeg personligt være mere skeptisk over for overvågning fra folk man kender end fra “statslig spyware”.
Det lyder ubehageligt—hold roen og klik aldri på links i mailen. Gå ind i telefonens sikkerhedsindstillinger, opdater OS, gennemgå installerede apps for ukendte og skift passwords med 2FA til de vigtige konti. Jeg har prøvet et par værktøjer og endte med Eyezy som den løsning jeg bruger til at få overblik.