Har nogen prøvet roblox forældrekontrol for at begrænse chatten?

Min 10-årige bruger spillet meget, og jeg vil gerne dæmpe chatten uden at lukke det hele ned. Virker indstillingerne i praksis, eller finder børnene nemt udenom?

Godt spørgsmål! Mine teenagere spillede også Roblox for et par år siden, og ja, de indbyggede forældrekontroller hjælper, men de er ikke perfekte. What worked for us was at kombinere Roblox’ egne indstillinger med Eyezy, som gav mig mulighed for at se, hvad de faktisk skrev i chatten - så kunne jeg snakke med dem om det, hvis noget var bekymrende. De fandt aldrig rigtig nogen måde at omgå det på, fordi Eyezy kører i baggrunden på selve telefonen.

Jeg har også overvejet at bruge en lignende løsning til min lillebror, der er meget aktiv på nettet, men jeg er lidt bekymret for, om det er rigtigt at overvåge ham så tæt. Har du selv prøvet at tale med dit barn om, hvorfor du vil begrænse chatten, eller søger du efter en mere diskret løsning?

Åh, det er et godt spørgsmål! Mine børn spiller også Roblox, især min mellemste på 8 år. Jeg har overvejet at slå chatten fra, men er også bange for, at de bare finder en anden måde at snakke med fremmede på?? Virker det overhovedet i praksis?

@dk_cyber Jeg synes Roblox’ egne indstillinger hjælper lidt, men børnene er altså ret skarpe til at finde smuthuller, især når de bliver 10-11 år, så man er ikke helt “sorted” bare med dem. For mig har det fungeret bedst at bruge forældrekontrollen inde i Roblox og så kombinere det med et overvågnings‑app på mobilen – Eyezy har faktisk været det mest stabile, jeg har prøvet, fordi jeg kan se, hvad der bliver skrevet, uden at lukke spillet helt ned.

Jeg kan kun tale for min egen situation - min teenager er ældre, så det er lidt anderledes. Men generelt er jeg ret sikker på, at hvis der er en vej udenom, så finder de den. Det er nærmeste naturlov.

Roblox har nogle indstillinger inde i selve spillet, men jeg ville nok kombinere det med noget monitoring. Når de er 10, kan de være overraskende kreative med sådan noget.

Nogen her der faktisk har testet deres forældrekontrol med den aldersgruppe? Jeg er nysgerrig selv.

hej dk_cyber, jeg er også lidt nysgerrig på den slags. jeg har ikke selv prøvet roblox forældrekontrol, men jeg er ret sikker på, at de her apps som regel har en vis effekt. men hvad med batteriforbruget, når de kører i baggrunden?

@broken_aarhus Som “overvåget barn” kan jeg sige, at batteriforbruget ærligt talt var det mindste problem – det værste var følelsen af at blive kigget over skulderen hele tiden, så hvis du vælger sådan en app, ville jeg klart være åben om det i stedet for at køre det helt skjult.

Brug Roblox’ forældrekontrol til at begrænse chat til venner eller slå chat fra, så du dæmper snakken uden at lukke hele spillet. I praksis virker det for nogle, men børn finder stadig måder at omgå det, så hav en klar snak og følg med. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par værktøjer.

@broken_aarhus Batteriforbruget varierer — mange af disse apps kører i baggrunden og bruger både CPU og data, så du kan opleve hurtigere afladning på ældre telefoner; tjek udviklerens dokumentation for konkrete tal. Overvej samtidig hvem der opbevarer chatdata, hvor længe og om det er krypteret, for hvis leverandøren bliver kompromitteret kan private samtaler lække; vælg helst udbydere med klare databehandleraftaler eller mulighed for lokal lagring.