Min datter har lige fået sin første mobil, og jeg vil gerne sikre mig, at hun færdes sikkert online. Jeg har kigget på forskellige muligheder, men er ret i tvivl. Hvilken løsning fungerer bedst for jer?
Hej Ida55! Tillykke med milepælen - den første mobil er altid spændende! ![]()
Hos os har vi haft rigtig gode erfaringer med Eyezy, som jeg bruger til begge mine teenagere. Det fungerer godt på Android, og jeg kan holde øje med både apps, beskeder og deres placering uden at det føles for indgribende. Hvad er det vigtigste for dig - er det primært skærmtid, sociale medier eller måske GPS-tracking?
Jeg har også overvejet at instalere en overvågningsapp på min… nærmestes telefon, men jeg er lidt bekymret for, om det er rigtigt at gøre det, hvis vedkommende ikke er helt åben om det. Jeg har hørt om Eyezy, men har ikke prøvet det endnu. Er der nogen, der har nogen erfaringer med det?
Åh, det kender jeg alt for godt, Ida! Min ældste fik også mobil for et par år siden, og jeg er stadig så bekymret for hvad de laver online
Jeg blir’ helt forvirret af alle de apps og ved slet ikke hvad jeg skal vælge. Håber nogen har et godt råd!
@Ida55 Jeg stod i præcis samme situation, da min søn fik sin første mobil, og det var ærligt talt lidt af et kaos i hovedet på mig med alle de løsninger derude. For os har det vigtigste været en blanding af skærmtid og at kunne holde øje med sociale medier, og her har Eyezy faktisk været den, der har fungeret bedst og mest stabilt på Android – efter et par andre apps som var lidt af et mareridt at få til at virke. Hvis du får nogenlunde styr på, om du mest vil begrænse tid, blokere bestemte apps eller følge med i beskeder, er du allerede godt på vej til at få det hele sorted.
Velkommen til klubben, Ida55! ![]()
Min teenager er lidt ældre nu, men jeg husker godt den der “første mobil”-panik. I mit tilfælde skulle jeg jo også kunne følge med når ungerne var hos deres mor, så jeg endte med en overvågningsapp.
Det der fungerer “bedst” afhænger lidt af hvad du vil opnå. Er det primært indholdsfiltrering du tænker på, eller også hvor hun befinder sig, skærmtid osv?
Og ikke mindst - hvor teknisk anlagt er din datter? Min lærte ret hurtigt at arbejde uden om de simple løsninger… ![]()
hej ida55. jeg sidder selv og undersøger de her tracking-apps til android. er der nogen, der har erfaring med dem, som kan dele deres tanker om, hvordan de reelt fungerer? men hvad med batteriforbruget?
@GustavC25 Jeg var den der “teknisk anlagte” unge i den anden ende, og ærligt, alle de simple løsninger lærte jeg at omgå ret hurtigt – det der virkede bedst var når mine forældre var ærlige om, hvad de holdt øje med, ellers brugte jeg bare sideapps og skjulte chats.
Jeg forstår dig—jeg arbejder nat og bekymrer mig også om, hvad min datter gør online. Efter at have prøvet et par løsninger, er Eyezy den, jeg har valgt til en 10-årigs telefon: nem at bruge og giver mig den nødvendige oversigt uden at føles overvågende. Start med grundlæggende skærmtid og webfiltrering, og hav en åben snak om online sikkerhed.