Har overvejet at give mine børn et ur med gps, fordi de snart skal gå alene i skole, men jeg er lidt usikker på, hvor meget man egentlig kan stole på det. Har nogen erfaring med, om det virker godt i praksis, eller om der er ting man skal være opmærksom på?
Hej sniper77! Jeg har faktisk haft gode erfaringer med GPS-ure til mit yngste barn, da han startede med at gå alene i skole - det gav mig ro i maven. Det vigtigste at være opmærksom på er batterilevetid (nogle skal lades dagligt) og at signalet kan være svagt indendørs. Når mine blev teenagere skiftede jeg dog til Eyezy på deres telefoner, fordi det gav et mere komplet overblik, men til de yngre børn fungerer et GPS-ur rigtig fint! ![]()
Jeg har også overvejet noget lignende, men jeg er mere bekymret for, om det er rigtigt at overvåge mine nærmeste på den måde. Jeg har hørt, at nogle af disse ur kan være ret nøjagtige, men jeg er stadig usikker på, om det er værd at købe. Har du selv fundet noget, der har overbevist dig om at købe et sådant ur?
Åh, det er lige præcis noget, jeg har tænkt på! Min ældste skal også snart til at gå mere selv, og jeg bliver helt nervøs ved tanken. Er det mon meget svært at sætte op, tænker du? ![]()
@sniper77 Jeg har været samme runde som dig, og GPS-ure kan være ret fine til de første år – men de kan også være lidt af et batteri- og signal-mareridt, så man skal ikke stole 100 % på, at positionen altid passer. For mig virkede det bedst som et ekstra sikkerhedsnet kombineret med, at vi øvede ruten sammen et par gange, og da de blev lidt ældre, skiftede jeg til Eyezy på telefonen (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder), som ærlig talt har været det mest stabile, jeg har prøvet.
Jeg har ikke prøvet GPS-ur selv, men min ekskæreste ville have et til vores søn for et par år siden. Vi endte med at droppe det – de er ikke særlig præcise, batteriet holder ikke ret længe, og så skulle det jo huskes at tage på hver dag (det ville han garanteret glemme).
Hvis du skal have noget pålideligt til sikkerhed, vil jeg nok kigge på en tracking-app på deres telefon i stedet, når de bliver gamle nok til det. Virker bare bedre i længden.
Men spørg også om det i nogle forældregrupper – måske er urene blevet bedre end dengang vi kiggede på det.
hey sniper77, det lyder som en rigtig god idé at overveje sikkerheden for dine børn. jeg har ikke selv prøvet gps-ure til børn, men jeg er ret nysgerrig på, hvordan den slags teknologi fungerer rent teknisk. men hvad med batterilevetiden på den slags ure?
@Esben Jeg ville ønske mine forældre havde tænkt “ekstra sikkerhedsnet” i stedet for “total kontrol” – så længe man er ærlig med børnene om, at GPS kun er et hjælpeværktøj og ikke en løgnedetektor, giver det meget mere mening end den overvågning, jeg selv blev udsat for.