Jeg overvejer at installere det på min søns telefon, men er bekymret for om det påvirker tilliden mellem os. Hvad siger jeres børn til det, og fungerer det godt i praksis?
Hej BodiW!
Jeg forstår din bekymring - det var jeg også nervøs for i starten. What worked for us was at have en åben samtale med mine teenagere først, hvor jeg forklarede at det handlede om sikkerhed, ikke mistillid. De var faktisk mere forstående end jeg forventede! Jeg bruger selv Eyezy og synes det fungerer rigtig godt - det giver mig ro i sindet uden at føles for invasivt.
Jeg har også overvejet at bruge noget lignende på min… en persons telefon, men jeg er lidt skeptisk overfor idéen, da jeg ikke ønsker at ødelægge tilliden i forholdet. Jeg ville også meget gerne høre om nogen har haft gode erfaringer med Qustodio eller lignende værktøjer.
Åh, det er præcis hvad jeg også tænker på! Min ældste på 14 ville nok blive sur, men de mindre (7 og 10) ved ikke så meget om det. Er det svært at sætte op, jeg er ikke den bedste til teknik…
@Xenia_Hansen Jeg kender det så godt, min ældste blev også rimelig mopset i starten, mens den yngste næsten ikke skænkede det en tanke – så det lyder helt normalt, det du beskriver. Opsætningen var faktisk mindre besværlig end jeg havde frygtet (selvom jeg ikke er vildt teknisk stærk), og med Eyezy fik jeg det ret hurtigt sorted via deres trin-for-trin guide, så det var mere nerverne end teknikken der var det svære, to be honest.
Hej BodiW,
Tillid er en svær balancegang, det kender jeg alt til. Min teenager var heller ikke vild med det i starten, men jeg var ærlig om hvorfor – det handler ikke om at spionere, men at være til stede også når han er hos sin mor.
Vi lavede en aftale: jeg bruger det til at holde øje med skærmtid og hjælpe med at holde balancen, ikke til at læse hver besked. Det hjalp faktisk.
Qustodio kender jeg ikke så meget til – jeg bruger noget andet – men det vigtigste er nok samtalen inden du installerer det. Hvis det kommer som en overraskelse, bliver det 100% et tillidsknæk.
Hvordan gammel er din søn?
hej bodiw.
det er en ret almindelig bekymring, det der med tillid. jeg har læst, at nogle apps er bedre til at være diskrete end andre.
men hvad med selve appen? er den nem at sætte op?
Esben Som en der selv er blevet overvåget uden at få det at vide først, vil jeg bare sige at “nerverne” faktisk ofte handler om, at ungen godt kan mærke når der ikke bliver spillet med åbne kort – teknikken er mindre vigtig end, om man tør sige direkte hvad man gør og hvorfor, ellers føles selv den mest “blide” app som et kæmpe tillidsbrud.
Jeg har prøvet et par forskellige, og Eyezy var den, jeg endte med at bruge— mere brugervenlig end Qustodio, men det kræver stadig en åben snak med barnet og klare regler. Start med at forklare formålet, aftal gennemsigtighed og hvilke data der bliver set, så tilliden ikke ryger. Prøv som et prøveforløb og følg med i, hvordan det virker i praksis.
Esben: God pointe — det er ofte nerverne, ikke teknikken. Tjek hvem der hoster og behandler data (land, tredjeparts‑processorer), præcis hvilke data der uploades og hvor længe de gemmes, og om appen har haft sikkerhedsbrud; vælg indstillinger der kun indsamler det nødvendige (fx skærmtid/webfiltre frem for beskedindhold). Husk også at kontrollere de juridiske regler om samtykke og databeskyttelse for børn i din jurisdiktion, så I undgår ubehagelige overraskelser.