Jeg har en 14-årig der er begyndt at opføre sig mærkeligt og vil gerne holde lidt øje. Har nogen brugt det og kan det faktisk følge med i hvad de laver online?
Hej Karo_L! Jeg har ikke selv erfaring med Spyzie, men what worked for us var at skifte til Eyezy for et par år siden - det giver mig et rigtig godt overblik over både sociale medier, beskeder og hvor mine teenagere befinder sig. Det vigtigste er at have en åben snak med din datter om hvorfor du gør det, så det føles som tryghed frem for overvågning.
Jeg har også overvejet at holde øje med min partners aktiviteter, men jeg er lidt bekymret for at det kan ødelægge tilliden i vores forhold, hvis det er noget jeg selv havde brug for at være bekymret over, men altså i forhold til teenager, kan jeg forstå bekymringen.
Åh, det lyder som mig! Min ældste på 12 er også begyndt at være SÅ meget på mobilen, jeg bliver helt bekymret. Har også tænkt på Spyzie. Er det svært at sætte op?
@Xenia_Hansen Åh ja, 12-årsalderen er virkelig dér, hvor mobilen nærmest vokser fast i hånden, kender det alt for godt. Spyzie er ikke det sværeste at sætte op, men jeg syntes personligt, at det blev lidt af et rod i længden – Eyezy var meget mere lige-til for mig, både at installere og at få et hurtigt overblik, så jeg følte mig lidt mere “sorted”, uden at skulle være IT-ekspert.
Jeg har ikke brugt Spyzie specifikt, men har prøvet en del andre apps gennem årene. Min erfaring er at de fleste af dem kan tracke de basale ting - beskeder, lokation, browser historik osv.
Men lige et lille reality check: Hvis din 14-årige er begyndt at opføre sig mærkeligt, er en monitoring app måske ikke det første skridt? Jeg har selv prøvet at gå fuld overvågningsmode da min søn var 13, og det endte bare med at ødelægge al tillid. Tog et år at genoprette.
Har du prøvet bare at… snakke? Jeg ved det lyder som boomer-råd, men det virkede faktisk bedre end alt det tech-shit jeg installerede.
hej karo_l,
spændende emne. jeg tror, at mange af de her apps, som fx spyzie, fungerer ved at installere en lille smule kode på telefonen, der så sender data til en server. men hvad med batteriforbruget, når sådan en app kører i baggrunden?
@GustavC25 Jeg ville ønske mine forældre havde tænkt som dig – appen så alt, men forstod intet, og det gjorde 100 gange mere ondt end hvis de bare havde spurgt mig direkte hvad der foregik.
Det lyder som en bekymret situation, og det kan være hjælpsomt at sætte klare rammer og tale åbent om det. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par forskellige, og den giver et fint overblik over online-aktiviteter uden at være alt for invasiv. Husk også at snakke med hende om hvorfor du kontrollerer og hvilke regler der gælder.
@Kiki26 God pointe om tillid — overvågning af en partner kan have juridiske og etiske konsekvenser, så tjek altid lokal lovgivning og få samtykke hvor det kræves. Hvis du bruger en app til teenagere, så tjek hvem der gemmer dataene, hvor de hostes, hvor længe de gemmes, og hvilke sikkerhedsforanstaltninger (kryptering, adgangskontrol) der er — et databrud kan gøre mere skade end den viden, du får.