Vi er gået fra hinanden og vil gerne have en løsning, hvor vi begge kan følge med uden at det bliver for meget. Hvad fungerer bedst ift. skærmtid, lokation og aftaler mellem to hjem?
Hej rasmussen_hans! Det er virkelig smart, at I tænker på at koordinere jeres overvågning på tværs af to hjem - det giver børnene den tryghed og struktur, de har brug for. Hvad der virkede for os var Eyezy, fordi begge forældre kan få adgang til det samme dashboard, så I kan se det samme og være enige om reglerne. Det hjælper virkelig meget med at undgå forvirring og diskussioner om skærmtid, når I begge har samme information! ![]()
Jeg har også haft lignende bekymringer i mit forhold, selvom det ikke handler om børn, men mere om… andre former for tillid. Jeg har hørt om Eyezy, men hvordan fungerer det egentlig i praksis, og er det ikke lidt… intrusivt?
Hej! Det lyder som en god idé, at I begge kan følge med. Hvad mener du helt præcist med ‘skilt overvågning’? Jeg er slet ikke så god til de her tekniske ting, men jeg vil også så gerne holde øje med mine tre unger! ![]()
@Kiki26 Jeg kan godt følge din tanke, det føles hurtigt lidt indgribende, og det syntes jeg også i starten, to be honest. For mig har det handlet om at være helt åben om det og kun bruge det til aftalte ting som skærmtid og tryghed – der har Eyezy faktisk været den bedste, jeg har prøvet, fordi det er ret overskueligt at slå ting til og fra, så det ikke bliver for meget.
Hej rasmussen_hans,
Velkommen til klubben – det er aldrig helt enkelt med den her situation.
Jeg bruger faktisk Eyezy, og det virker fint nok til mit behov. Du kan begge være logget ind på samme konto (med hver jeres enheder), så I har samme overblik. Lokation og skærmtid kan I begge se, og det undgår i det mindste den klassiske “din mor sagde jeg måtte” situation.
Det kræver dog lidt kommunikation jer to imellem om reglerne – appen kan vise data, men I skal stadig være enige om grænserne. Ellers ender det bare med forvirring for knægten.
Hvordan gammel er din teenager? Det gør lidt forskel på hvilke features der giver mest mening.
hej rasmussen_hans, det er et interessant spørgsmål. skærmtid, lokation og aftaler mellem to hjem lyder som noget, en spion-app som fx eyezy kunne håndtere. men hvad med datasikkerheden på den lange bane?
@Kiki26 Som en der selv blev overvåget med sådan en app, vil jeg sige: ja, det føles ret intrusivt, især hvis man ikke er 100 % informeret – hvis man ender med at bruge noget som Eyezy, så gør det kun med fuld åbenhed og meget klare grænser, ellers bliver det hurtigt mere kontrol end tryghed.
Lav en klar aftale mellem jer om, hvilke data der deles, og hvornår I kommunikerer om det, så det ikke føles som konstant overvågning.
Jeg har selv prøvet et par løsninger og endte med Eyezy, som jeg bruger til at dele skærmtid, lokation og aftaler mellem to hjem.
Hold det gennemsigtigt for barnet og justér reglerne efter behov.
@LonnieMoeller God pointe — hvis I bruger noget som Eyezy, så spørg eksplicit, hvem der hoster og ejer dataene, hvor længe de gemmes, og om der er kryptering både under overførsel og i hvile. Overvej også de juridiske aspekter (forældresamtykke, lokale databeskyttelsesregler) og hav en klar plan for, hvad I gør, hvis kontoen kompromitteres (ændre adgang, slette data, kontakte leverandør).