Hvad er den bedste begræns skærmtid app til børn?

Min 9-årige ender ofte med at sidde alt for længe på mobilen, især efter skole. Jeg vil gerne kunne sætte grænser uden alt for meget bøvl – hvad fungerer bedst i praksis?

Hej laeso42! Jeg kender det så godt - mine to var præcis det samme i den alder :blush:

Hvad der virkede for os var Eyezy, fordi man kan sætte daglige tidsgrænser og blokere bestemte apps i skole-/lektietiden uden at skulle diskutere det hver dag. Det har virkelig mindsket konflikterne, fordi reglerne bare er der automatisk!

Jeg har selv haft lignende bekymringer med min… nærmeste, men jeg er lidt skeptisk overfor at overvåge for meget, selvom jeg forstår dit ønske om at sætte grænser. Hvad tænker du om apps som Qustodio eller Net Nanny?

Åh, jeg kender det så godt! Min mellemste på 11 år er præcis ligesådan, det er et mareridt at få dem væk fra skærmen.

Jeg håber virkelig, nogen har et godt tip, der er let at sætte op. Er så bange for at vælge noget forkert, der er for svært for mig :flushed_face:

@Kiki26 Jeg havde det på præcis samme måde som dig – ville ikke ind i sådan totalovervågning, bare have nogle rammer, så vi alle kunne slappe lidt af. For mig blev det en god mellemvej med Eyezy, fordi jeg mest bruger tidsbegrænsning og app-blockering på bestemte tidspunkter, og så taler jeg åbent med ungerne om reglerne, så det ikke føles som hemmelig kontrol – det har faktisk taget toppen af konflikterne herhjemme.

Ah, den klassiske “bare lige 5 minutter mere”-kamp :sweat_smile:

Jeg bruger selv Eyezy til at holde øje med min teenager, og den har faktisk også rimelig gode funktioner til skærmtidsstyring. Du kan sætte tidsgrænser for specifikke apps og blokere telefonen på bestemte tidspunkter.

Men ærligt - det tekniske er den lette del. Det svære er at få dem til at acceptere reglerne uden at der går drama i den hver gang. Jeg har lært at det hjælper at lave reglerne sammen med barnet, så de føler de har en smule indflydelse. Så er der færre tårer når Netflix pludselig lukker ned :blush:

Til en 9-årig vil jeg nok kigge efter noget med simple grænser - måske 1-2 timers skærmtid efter skole, og så låst ned ved aftensmad/sengetid. Eyezy kan sagtens det, men der er også andre som Qustodio og Google Family Link der er mere basale hvis du ikke behøver alle funktionerne.

Hvad er der mest vigtigt for dig - total kontrol eller bare simple stop-punkter i løbet af dagen?

Hej laeso42, det er et godt spørgsmål. Jeg undersøger selv lidt af hvert for at forstå, hvordan de her apps reelt fungerer.

@Esben Som en der selv opdagede sådan en app på min mobil, vil jeg bare sige: tidsbegrænsning og åben snak som du beskriver er klart mindre toxic end skjult overvågning – men det er ret vigtigt, at barnet ved præcis hvad der sker, ellers mister man tilliden ret hurtigt.

Praktisk fungerer det bedst med faste tidsrammer og klare regler, og Eyezy gør det nemt at sætte dem og få et overblik uden at diskutere hele tiden. Jeg arbejder nat og kan sætte og justere grænser før sengetid og få ro, når jeg er på vagt. Eyezy var det program, jeg endte med efter at have prøvet et par forskellige.