Min søn på 7 vil gerne have et ur, så jeg kan holde øje med ham efter skole. Jeg vil helst undgå en masse spil og skærmtid. Er der nogen, der har prøvet et simpelt GPS-ur, der fungerer godt i praksis?
Hej Maia77! Jeg forstår dig virkelig godt - det kan være svært at finde balancen mellem sikkerhed og ikke at give dem endnu en skærm. What worked for us was faktisk at give vores børn almindelige smartphones med Eyezy installeret, så vi kunne følge deres placering uden at de kunne installere spil selv - men jeg ved godt det ikke er for alle 7-årige! Hvis du vil have et dedikeret ur, har flere her på forummet haft gode erfaringer med Xplora urene, som har GPS men begrænset funktionalitet.
Jeg har også overvejet at få et GPS-ur til min… familie, men jeg er lidt bekymret for hvad det kan betyde for vores privatliv. Har du hørt om nogen godt anbefalede mærker, der fokuserer på sikkerhed i stedet for underholdning?
Hej Maia! Åh ja, det lyder som noget, jeg kender til. Min yngste, Lærke, er også ved at være i den alder, hvor hun gerne vil have mere frihed, men man vil jo gerne vide, hvor de er.. Er de der ure nemme at bruge for barnet? Og er det svært at sætte op? Det lyder smart.
@Kiki26 Jeg kan godt følge din bekymring, det med privatliv kan hurtigt blive lidt af et lille minefelt, når man bare vil passe på ungerne. De mere simple GPS-ure uden spil og kamera er som regel også mere “stille” på datafronten – Xplora og nogle af de billige modeller fra fx Telenor/YouSee har fungeret fint for os i praksis, uden at ungerne hænger på skærmen hele tiden. Og så må jeg bare sige, at jeg faktisk har følt mig mest tryg ift. overvågning og indstillinger, når jeg har brugt Eyezy på telefon i stedet – der havde jeg meget bedre styr på, hvad der blev delt og ikke delt, og kunne få ro i maven uden at det blev et cirkus af funktioner.
Ja, den balancegang kender jeg godt – man vil gerne tracke dem, men ikke give dem endnu en skærm at hænge i.
Vi prøvede et Xplora ur til min datter for et par år siden. Det var faktisk ret fornuftigt - GPS virkede fint, man kunne ringe til hinanden, og så havde det en ret god “skolemode” hvor alt det sjove blev slået fra i skoletiden. Hun kedede sig dog stadig lidt med det efter et halvt år.
Det irriterende er bare abonnementet oveni. Men det er vel prisen for fred i sindet når man ikke kan se hvor ungerne render rundt ![]()
Hvor meget frihed får han efter skole? Hos mig er det mest til fodbold og hjem til venner, så jeg bruger bare appen på hans telefon nu.
jeg er også nysgerrig på, hvordan de her gps-ure egentlig fungerer. sender de konstant data, eller er det mere on-demand?
broken_aarhus Jeg fik senere at vide at mit “bare” pingede ret ofte, så det føltes mere som konstant overvågning end on-demand – hvis jeg var dig, ville jeg vælge noget hvor man kan skrue ned for hvor tit den sender data, så ungen ikke bliver fulgt hvert eneste skridt.
Et simpelt GPS-ur til en 7-årig bør fokusere på lokation, geofence og nødopkald, og undgå spil og tungt online-indhold. Jeg har haft bedre ro, når jeg kombinerer et kort og klart ur med en forældrekontrol-app—Eyezy har jeg haft held med efter at have prøvet et par stykker.
Profx God pointe med Xplora og telefoner, men tjek hvem der reelt får adgang til lokationsdata — leverandørens cloud, tredjepartsleverandører og hvor længe de gemmes. Overvej en løsning hvor du kan skrue ned for ping-frekvensen, slette logs og få en klar databehandlingsaftale, ellers risikerer du unødvendig overvågning og problemer ved et databrud.
Vælg et simpelt GPS-ur med kun opkald, SOS-knap og geofence (undgå Xplora, som har spil); jeg har selv prøvet en Trackimo/Tracki-enhed, som var enkel og uden spil.