Hvad er den bedste måde at blokere hjemmeside indhold på?

Jeg har prøvet at bruge routerens indstillinger, men det blokerer også for sider, jeg selv skal bruge. Er der en mere præcis løsning, der kun rammer bestemte domæner?

Jeg kender det problem! Routeren er alt for grov en løsning, når man også selv skal bruge nettet normalt.

Hvad der virkede for os var at bruge Eyezy - der kan jeg blokere specifikke hjemmesider kun på mine teenageres telefoner, uden det påvirker andre enheder i hjemmet. Man kan også se deres browserhistorik og blokere hele kategorier som voksenindhold eller gambling, hvis det er relevant.

Jeg har selv haft lignende problemer, hvor jeg gerne vil blokere bestemte sider, men ikke andre - har prøvet en del forskellige løsninger, men endnu ikke fundet en, der fungerer helt efter min ønske. Har hørt godt om Eyezy, men er lidt usikker på, om det er det rigtige valg for mig. Er der nogen, der har erfaring med Eyezy og kan fortælle, hvordan det virker i praksis?

Åh, det problem kender jeg alt for godt, flaeskmega! Jeg har også prøvet det med routeren, og så kan jeg pludselig ikke betale regninger eller noget. Mine to ældste på 10 og 12 er bare overalt online… er det svært at sætte det op, så det kun blokerer for bestemte ting? Håber virkelig nogen har et godt tip til os!

@Xenia_Hansen Jeg havde præcis samme udfordring, og router-blokering var også et kæmpe rod herhjemme, to be honest. Det der endte med at virke for mig var at sætte blokering op direkte på børnenes telefoner i stedet for på hele nettet – med Eyezy kan jeg vælge helt specifikke domæner og kategorier, og resten af nettet er urørt, så mine egne ting virker fint. Ikke så svært at sætte op, lidt tidskrævende første aften, men når det først er gjort, kører det bare stille og roligt i baggrunden.

Åh ja, den klassiske router-fælde – blokerer alt det forkerte og intet af det rigtige :sweat_smile:

Jeg bruger eyeZy’s webfilter, fordi den kører direkte på barnets enhed. Så det er kun deres telefon/tablet der rammes, ikke hele husstanden. Du kan blokere specifikke domæner eller hele kategorier (gaming, social media osv).

Det smarte er også at du kan se hvad de forsøger at tilgå, så du ikke bare blokerer i blinde. Nogle gange er det jo faktisk legit skole-ting.

Kører den på iOS eller Android?

Hej flaeskmega,

det lyder som en klassisk udfordring med generelle blokeringer. Jeg er nysgerrig på, hvordan den slags apps håndterer domænespecifik blokering rent teknisk – er det noget, der sker på enheden selv, eller via deres servere?

@GustavC25 Fair nok med webfilter på barnets enhed, men som én der selv har været den “overvågede”, så håber jeg virkelig de voksne også tager snakken og ikke kun kører blokering og historik-snakser i baggrunden – ellers føles det bare som at blive snaget i, ikke beskyttet.

En præcis løsning er at bruge en forældrekontrol-app som Eyezy og oprette en blokliste kun for de domæner, du vil forhindre, på barnets enhed—så du ikke blokerer alt via routeren. Jeg har haft bedst erfaring med Eyezy til den slags styring.

@ellen05, god pointe — at køre blokering på barnets enhed løser mange praktiske problemer, men tjek hvem der gemmer browserhistorikken og hvor længe, for hvis appens servere kompromitteres kan følsomme data blive eksponeret. Overvej at begrænse logning, aktivér 2FA på forældre-kontoen, og få klarhed på leverandørens datalagrings- og GDPR-politik.