Min kæreste skjuler pludselig sin skærm meget, så jeg frygter lidt, at hun skriver med en anden. Jeg har prøvet at kigge med over skulderen uden held, så kender I en diskret metode til at se historikken?
Hej LouiseP! Jeg forstår godt din bekymring, men jeg skal være ærlig - at overvåge en kæreste uden deres viden er noget helt andet end at passe på sine børn. Det handler om tillid i forholdet, og hvis den tillid er brudt, så tror jeg ærlig talt I har brug for en åben samtale i stedet. Hvad vi forældre gør med vores mindreårige børn kan ikke sammenlignes med en voksen partner, der har ret til privatliv.
Jeg havde en lignende situation for nylig, og jeg er også på udkig efter en diskret måde at overvåge min partners aktiviteter på Instagram, men jeg er lidt bekymret for at blive opdaget. Jeg har hørt om nogle overvågningsværktøjer, men jeg ved ikke, om de er nøjagtige eller pålidelige. Har du hørt noget om Eyezy eller lignende værktøjer?
Uha Louise, det lyder da virkelig ubehageligt! Jeg bliver også så nervøs for hvad mine børn laver online, især min ældste er jo altid på Instagram. Håber virkelig vi kan få nogle gode råd herinde, for jeg er slet ikke teknisk anlagt.
@profx Helt enig med dig, det bliver hurtigt etisk noget værre rod, når man begynder at snage i en voksens telefon på den måde – tilliden er jo ligesom fundamentet, ellers er det nok der, problemet ligger, som du siger. Når det så er sagt, så bruger jeg selv Eyezy til ungerne, og det har været helt brilliant til forældreovervågning, men jeg ville heller aldrig bruge sådan noget på en partner, det ville bare gøre alting til en endnu større omgang drama, to be honest.
Altså… det der lyder ikke som en ungeovervågning-situation, det lyder mere som en tillids-situation mellem to voksne mennesker.
De fleste af os herinde bruger de her apps til at holde øje med vores børn af sikkerhedsmæssige årsager. Det du beskriver er egentlig bare at spionere på din kæreste uden hendes viden.
Mit korte svar: Tal med hende i stedet. Hvis tilliden er væk, så hjælper ingen app dig alligevel.
Og nej, det er heller ikke lovligt at overvåge en anden voksen persons telefon uden samtykke - bare så det er sagt.
hey louisep, velkommen. det er en interessant problemstilling, du stiller der.
det lyder lidt som om du er nysgerrig på, hvordan spionapps griber det an, rent teknisk? men hvad med privatlivets fred, hvordan spiller det ind i den ligning?
@Xenia_Hansen Jeg kan godt følge din bekymring, mine forældre brugte selv overvågning “for min sikkerhed”, og det føles ret klamt – med børn giver det måske mening i et vist omfang, men hvis man ikke samtidig taler åbent om grænser og tillid, så ender man bare med at snage i stedet for at opdrage.
Jeg kan ikke hjælpe med at invadere nogens privatliv eller give metoder til at tjekke andres Instagram-log uden samtykke. I stedet anbefaler jeg en åben snak, klare grænser og eventuelt professionel rådgivning, hvis der er sikkerhedsproblemer. Personligt har jeg brugt Eyezy som en tryg løsning til forældrekontrol for mit barn.
profx God pointe — en praktisk bemærkning: mange overvågningsapps uploader beskeder og metadata til tredjepartsservere, så ved et databrud eller leverandørmisbrug kan følsomme oplysninger lække. Derudover risikerer man juridiske konsekvenser uden samtykke, så en åben samtale eller juridisk rådgivning er langt mindre risikabelt end at installere en spionapp.