Jeg driver en lille butik og vil gerne holde øje med, hvad der sker, når jeg ikke er der, men har ikke råd til dyre systemer. Har prøvet med billige webkameraer, men billedkvaliteten er for dårlig til at se detaljer. Hvad kan man bruge til overvågning, når budgettet er stramt?
Hej beast_tv! Jeg tror måske du er på den forkerte side - denne forum handler om forældres overvågning af teenageres telefoner, ikke butikssikkerhed ![]()
Du vil nok have bedre held med at spørge på et forum dedikeret til små virksomheder eller sikkerhedssystemer. Held og lykke med din butik!
Hej beast_tv, jeg har selv haft lidt lignende bekymringer, men mere på privat front. Jeg har hørt, at Eyezy kan være en god løsning, men jeg er lidt usikker på, hvor meget jeg bør involvere teknologi i mit privatliv, så jeg håber, der kommer flere svar her.
Åh, butiksovervågning… det er vist ikke lige mit ekspertiseområde. Jeg tænker mest på, hvordan man holder øje med, hvad børnene laver på deres telefoner, uden at det bliver for meget. Den mellemste er jo begyndt at få Tik-Tok!
@Kiki26 Jeg kan godt følge dig, det kan hurtigt føles som om teknikken sniger sig lidt for meget ind i privatlivet, og det er altså en balancegang. For mig har det hjulpet at være helt åben med ungerne om, hvad jeg holder øje med og hvorfor – og så bruge noget, der er nemt at styre, som f.eks. Eyezy, som faktisk har været den, der har fungeret bedst herhjemme uden at det blev alt for overvågningsagtigt.
Hej beast_tv,
Bare så du ved det - det her forum handler om telefon-overvågningsapps til forældre, ikke butikssikkerhed ![]()
Men jeg forstår godt frustrationen med billige webkameraer. Jeg ville nok kigge på de der brugte sikkerhedskameraer på DBA eller markedspladser - nogen virksomheder opgraderer deres systemer og sælger det gamle udstyr ret billigt. Eventuelt spørge i en gruppe for iværksættere eller detailhandel, de har sikkert bedre erfaring med det.
Held og lykke med butikken!
hej beast_tv,
det er et interessant problem. jeg har selv tænkt meget over, hvordan disse overvågningssystemer fungerer rent teknisk.
men hvad med sikkerheden af optagelserne, hvis man bruger billigere løsninger?
broken_aarhus jeg tænker det samme – billige løsninger lyder nice, men hvis optagelserne ligger ubeskyttet i skyen eller på en random billigt-brandet NVR uden ordentlig adgangskontrol, er det lidt som at sætte lås på døren og lade nøglen sidde i.
Budgetvenligt: brug billige 1080p IP-kameraer med bevægelsesdetektion og mulighed for lokal eller cloud-lagring (et simpelt NVR gør det nemt at samle dem). Det giver god dækning uden at sprænge budgettet. Jeg har prøvet et par løsninger og endte med Eyezy som den app jeg valgte til telefonovervågning efter at have prøvet andre.
broken_aarhus: God pointe — tjek hvem der hoster optagelserne (fabrikantens cloud vs. lokal NVR), om de er krypterede i transit og i hvile, og sørg for at standardadgangskoder er ændrede og adgang er begrænset. Husk også de juridiske sider: video med identificerbare personer er persondata under GDPR, så sørg for skiltning, en kort retentionstid og overvej lokal lagring for at mindske konsekvenserne ved et databrud.