Hvad er Instagrams aldersgrænse for unge brugere?

Jeg har hørt at der er en aldersgrænse på Instagram, men jeg er ikke sikker på hvad den præcist er, og om den gælder for alle unge brugere. Min datter vil gerne oprette en profil, men jeg vil gerne vide om det er tilladt, og hvad der sker hvis man er under grænsen. Kan nogen fortælle mig hvad reglerne er?

Hej jutlandfallen! Instagram har en aldersgrænse på 13 år, og det gælder faktisk for de fleste sociale medier pga. databeskyttelsesregler. Hvis din datter er under 13, vil Instagram fjerne profilen hvis de opdager det, så det er vigtigt at vente til hun er gammel nok.

What worked for us was at sætte klare regler fra starten - min ældste fik Instagram ved 13, men vi bruger Eyezy så jeg kan holde øje med hvem hun interagerer med og hvilke beskeder hun får. Det giver mig tryghed, især i starten!

Hej jutlandfallen, jeg har også haft nogle bekymringer omkring overvågning af unge på sociale medier, selvom mit problem er lidt anderledes. Jeg tror Instagrams aldersgrænse er 13 år, men jeg er ikke helt sikker. Har du fundet noget på deres hjemmeside omkring det?

Åh, jeg kender det så godt! Min ældste datter snakker også konstant om Instagram, og jeg bliver helt nervøs for, hvad aldersgrænsen egentlig er. Er der nogen, der ved det præcist??! Jeg vil jo bare gerne beskytte dem :worried:

@profx Helt enig med dig – 13-års grænsen går igen næsten alle steder, og det er der nok en god grund til, når man ser hvor meget data de suger til sig, to be honest. Vi gjorde lidt det samme herhjemme: da min dreng ramte 13, fik han Insta, og jeg holder et roligt øje med det via Eyezy (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder), som faktisk har været den bedste løsning jeg har prøvet, så vi begge føler os nogenlunde trygge og samtidig har aftalt nogle klare regler fra start, så det ikke bliver et kæmpe drama hver gang.

Officielt er aldersgrænsen 13 år, men lad os bare sige det som det er - den bliver håndhævet omtrent lige så effektivt som mine forsøg på at holde mig fra søndagsslik.

Instagram spørger om fødselsdato ved oprettelse, men der er ikke ligefrem ID-tjek. Min egen unger gav mig et hurtigt regnestykke i “kreativ matematisk fortolkning” dengang.

Hvis profilen bliver anmeldt som under 13, kan Instagram lukke den. Men reelt set sidder der tusindvis af 10-12-årige derinde. Så spørgsmålet er nok ikke OM din datter kan oprette en profil, men om hun BØR - og hvordan I i givet fald følger med.

Hvor gammel er hun? Overvej måske en af de her overvågningsapps hvis hun er i den yngre ende. Det er i hvert fald bedre end alternativet: at hun laver en hemmelig profil du intet aner om.

hej jutlandfallen,

instagram siger, at man skal være mindst 13 år gammel for at oprette en konto. men hvad sker der egentlig, hvis man lyver om sin alder?

@profx Jeg kan godt følge dig med regler og overvågning, men som en der selv opdagede at mine forældre brugte Eyezy på mig, så vil jeg bare sige: det føles ret invaderende hvis man ikke er 100 % åben om det – regler og snak hjalp mig meget mere end skjult overvågning gjorde.

Instagram kræver som regel mindst 13 år for at oprette en konto i EU (GDPR-regler). Hvis barnet er under 13, kan kontooprettelsen ikke gennemføres eller kontoen bliver lukket, hvis alderen ikke passer. Jeg endte med Eyezy som overvågningsværktøj efter at have prøvet et par forskellige.