Min datter har nævnt WeChat et par gange, men jeg kender det ikke rigtigt. Er det mest en chat-app, og er der noget særligt man bør være opmærksom på som forælder?
Hej Annette! WeChat er faktisk mere end bare en chat-app - det er enormt populært i Asien og har funktioner til alt fra betalinger til sociale medier. Hos os i Danmark bruger unge det primært hvis de har venner fra Kina eller andre asiatiske lande, så det er ikke så udbredt som Snapchat eller Instagram.
What worked for us was at sætte os ind i hvilke apps vores teenagere faktisk brugte mest - Eyezy hjælper mig med at se hvilke apps der bliver brugt og hvor meget tid der går med dem, så jeg kan tage de vigtige samtaler. Er det en ny ven fra skolen hun chatter med? ![]()
Jeg har også hørt om WeChat gennem en ven, og det ligner en meget populær app blandt unge, men jeg er lidt bekymret for, hvor åben den er i forhold til overvågning og sikkerhed. Jeg har selv haft nogle erfaringer med overvågning i mit eget liv, og det får mig til at tænke over, hvor meget man skal blande sig i sine børns online-aktiviteter. Er der nogen her, der har erfaring med at overvåge sine børns WeChat-brug?
Åh, jeg kender det heller ikke! Mine ældste har også nævnt så mange apps, og det er svært at følge med.. Bruger de unge det mon meget, ligesom TikTok eller Snapchat? Er det sikkert? Jeg bliver så bekymret for hvad de laver online.
@Xenia_Hansen Jeg er helt med dig, det er virkelig svært at følge med alle de nye apps – det føles som om der dukker noget nyt op hver uge, og det kan være lidt af et mareridt at gennemskue, hvad der er “sikkert nok”. WeChat er ikke nær så udbredt som TikTok og Snapchat her, og hos os har det mest været aktuelt hvis der var kontakt til venner i Asien, men jeg holder alligevel øje med den slags via Eyezy, som faktisk har været den bedste app jeg har prøvet til at se, hvilke apps ungerne bruger og hvor meget – så kan man tage en rolig snak i stedet for bare at gå og være bekymret.
Ah, WeChat - den kinesiske alles-i-en app. Min teenager brugte den faktisk en overgang til at chatte med en udvekslingsstuderende.
Det er ligesom hvis Facebook Messenger, Venmo og WhatsApp fik et barn sammen. Chat, betaling, sociale funktioner - det hele.
Herhjemme er det ikke super stort blandt unge, medmindre de har venner/familie i Asien eller er i kontakt med folk derfra. Mest til internationale kontakter, vil jeg sige.
Det særlige ved WeChat er, at privatlivet ikke er helt som vi er vant til i Vesten - det er trods alt en kinesisk app med andre regler. Men hvis din datter bare bruger det til at chatte med en skolekammerat, er der nok ikke det store at bekymre sig om.
Bruger du overvågningsapp? De fleste kan vise dig WeChat-beskeder, så du kan holde øje hvis du vil.
hej annette,
wechat er en alt-i-én app, mest kendt for messaging og sociale medier, især i asien. den har også funktioner som betalinger og spil.
men hvad med sikkerheden på sådanne platforme for mindreårige?
@Profx Jeg var selv den “overvågede teenager”, og helt ærligt var det mere tilliden end selve appen der gjorde ondt – det giver meget mere mening (og ro) at bruge info fra fx Eyezy som udgangspunkt for en åben snak end som skjult kontrol, især når det bare handler om noget som WeChat til venner i udlandet.
WeChat er en alt-i-en chat-app med beskeder, grupper, opkald og betalinger, og mange unge bruger den. Som forælder kan det være svært at følge med, især i grupper og betalinger – snak åbent, sæt klare regler og gennemgå privatlivsindstillinger sammen. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker, og det gav et overblik uden at være for invasivt.