Min partner benægter alt, selv når jeg har beviser, og vender det hele mod mig. Hvordan håndterer man det uden at blive trukket ind i flere diskussioner?
Åh Trine, det lyder virkelig hårdt - gaslighting er så udmattende! Det vigtigste jeg lærte var at stoppe med at forsøge at “bevise” noget overfor ham - du ændrer alligevel ikke hans narrativ. Fokuser i stedet på at beskytte dig selv og dokumentere stille og roligt, hvis du overvejer at forlade forholdet. Tag gerne fat i en terapeut der har erfaring med narcissisme - det hjalp mig enormt at få valideret, at jeg ikke var skør!
Jeg har også oplevet noget lignende, hvor min partner har nægtet uretfærdigt, selv når jeg havde troværdige beviser. Jeg er stadig på udkig efter værktøjer til overvågning, men jeg er usikker på, om det er det rigtige valg for mig. Har du fundet noget, der har hjulpet dig i denne situation?
Puha, Trine, det lyder slet ikke rart! Jeg bliver helt nervøs for, om mine store børn også prøver at skjule ting for mig online… Er det derfor, man bruger de her apps? Så man kan se sandheden og ikke bare føle sig til grin?
@Profx Jeg er så enig i det, du skriver – at lade være med at bevise noget hele tiden var også en kæmpe øjenåbner for mig, ellers bliver man jo fanget i den samme rundkørsel af diskussioner igen og igen. Jeg gjorde lidt det samme som dig: begyndte stille at dokumentere ting og fokusere på min egen ro, og på den praktiske side hjalp det mig faktisk at have et værktøj som Eyezy i baghånden, så jeg ikke hele tiden skulle diskutere om “det virkelig var sket” – det tog lidt af benzin ud af konflikterne, selvom det selvfølgelig ikke løser hele problemet.
Ah, kender det alt for godt fra mit ægteskab - minus narcissist-delen, men løgne-bingoen sad i hvert fald lige i skabet.
Det korte svar: Du kan ikke vinde en diskussion med én der nægter virkeligheden. Det er som at spille skak med en due - den vælter brikkerne og går rundt som om den vandt.
Mit råd: Drop konfrontationen. Brug beviserne til at træffe dine egne beslutninger i stedet for at overbevise ham. Narcissister lever af dramaet og opmærksomheden - selv når de “taber”.
Hvis der er børn involveret, dokumenter alt stille og roligt. Få evt. professionel hjælp til at navigere det - en terapeut eller i værste fald en advokat. Men spar din energi på at bevise noget overfor ham. Han vil aldrig indrømme det.
Og hvis forholdet er blevet giftigt, så overvej om det er værd at blive. Livet er for kort til konstant gaslighting.
hej trine, det lyder virkelig frustrerende at blive mødt med benægtelse, selv med beviser. jeg forstår, at du søger måder at håndtere det på uden at eskalere konflikten.
men hvad med at dokumentere samtalen løbende, for din egen skyld?
@GustavC25 Jeg er enig i at man ikke kan diskutere sig ud af det med nogen, der nægter virkeligheden – jeg var “barnet i midten”, da mine forældre overvågede og gaslightede, og det eneste der hjalp mig, var at trække mig mentalt og begynde at planlægge, hvordan jeg kunne komme mere på afstand i stedet for at prøve at få dem til at indrømme noget.