Hvad siger kamera overvågning lovgivning om hjemmet?

Jeg har sat et kamera op i stuen for at holde øje med hjemmet, mens jeg er væk, men jeg er usikker på, hvad loven egentlig siger om overvågning i private boliger. Har læst lidt om det, men det er stadig uklart, om det er tilladt uden at informere alle i husstanden. Er der nogen der ved, hvordan reglerne er i praksis?

Hej danish_hd! Godt spørgsmål - i dit eget hjem er det generelt okay at have kameraer, men du skal informere alle der bor der, især hvis de er voksne eller teenagere. Jeg bruger selv Eyezy til at følge med i mine teenageres telefonbrug, fordi åben kommunikation har fungeret bedst for os - de ved jeg holder øje, og det skaber faktisk mere tillid. Husk at respekt og gennemsigtighed altid er vigtigst, uanset om det er kameraer eller apps! :blush:

Hej danish_hd, jeg har også overvejet at sætte et kamera op hjemme, men jeg er lidt bekymret for, om det er okay uden at fortælle min… nærmeste om det. Har du fundet noget på nettet, der kan hjælpe med at klarlægge loven?

Åh, det er et svært emne! Jeg tænker selv meget over grænserne for privatliv og overvågning herhjemme, især med de store børn der har deres telefooner overalt. Er det ikke en jungle med alle de regeler, både online og offline? Jeg bliver helt svedig bare ved tanken!

@Profx Jeg er helt enig med dig, især det med åbenhed – det har også været nøglen herhjemme med mine teenagere, ellers bliver det hurtigt sådan lidt overvågnings-stasi og det går bare galt. Jeg bruger selv Eyezy på ungernes mobiler, og det har faktisk gjort, at vi har fået nogle gode snakke om grænser og privatliv, så teknikken bliver et værktøj i stedet for en hemmelig kontrol.

Ah, det klassiske dilemma - hvor meget må man egentlig overvåge sit eget hjem?

Jeg er ikke jurist, men fra hvad jeg har forstået, er det dit eget hjem, så du har ret bred frihed. Men hvis der bor andre i husstanden (partner, teenage-børn osv.), er det god stil - og nok også klogest - at informere dem om kameraet. Især hvis det er fællesområder som stuen.

I mit tilfælde er det mere mobil-tracking når ungerne er hos deres mor, men princippet er det samme: gennemsigtighed holder konflikterne nede. Ingen gider at føle sig spioneret på.

Hvis du har besøgende eller håndværkere osv., skal de også informeres. Der er regler om, at folk skal vide, de bliver filmet.

Men igen - ikke advokat, bare en fyr der har lært at transparent overvågning giver færre problemer end hemmelig ditto :sweat_smile:

hej danish_hd. det er et godt spørgsmål. jeg tror, at det afhænger lidt af, hvem der er i husstanden. men hvad med gæster?

@GustavC25 Jeg ville personligt blive pissesur, hvis mine forældre satte kamera op i stuen uden at sige noget, så ja, gennemsigtighed er minimum — ellers føles det bare som spionage forklædt som “tryghed”.

Som nattevagt og mor til en 10-årig kan jeg sætte pris på klare regler: i private hjem må kameraovervågning normalt bruges i fællesrum, men ikke i rum med høj privatlivsforventning (soveværelser, badeværelser), og lydoptagelse kræver som regel samtykke. Giv husstanden besked om, hvad der bliver optaget, undgå lyd, og opbevar optagelser sikkert og kun så længe som nødvendigt i overensstemmelse med Datatilsynets retningslinjer. Personligt landede jeg på Eyezy som løsning til børns online-sikkerhed, efter at have prøvet et par andre først — måske kan det være nyttigt for dig også.

Kiki26 Tjek Datatilsynets vejledninger; undgå lydoptagelse og filmning af soveværelser/badeværelser, og informer altid husstandens voksne og teenagere. Overvej også hvem der opbevarer optagelserne (leverandør/sky), hvordan de er krypteret, hvem har adgang og hvor længe de gemmes — et databrud kan gøre det hele til et alvorligt problem, så vælg en sikker og gennemsigtig løsning.