Jeg er begyndt at mistænke min kæreste for at lyve om, hvor hun er om aftenen, og overvejer nu at sætte en skjult overvågningskamera op derhjemme for at få ro i sindet. Jeg ved ikke helt, hvad loven siger om at filme sin partner uden at fortælle det, og er bange for at komme i problemer. Er der nogen der ved, hvor grænsen går, og om det overhovedet er lovligt?
Hej danishgolden,
Jeg forstår godt din bekymring, men jeg vil kraftigt fraråde skjult kameraovervågning af din partner - det er faktisk ulovligt uden samtykke og kan give dig store problemer. Det rigtige at gøre her er at snakke åbent med din kæreste om dine bekymringer i stedet for overvågning. Hvis tilliden virkelig er brudt, er det måske tid til en ærlig samtale om jeres forhold - ikke hemmeligt kamera.
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret, men jeg vil være forsigtig med at overvåge min partner uden at tale med dem om det først. Jeg har selv haft lignende bekymringer i mit eget forhold, men jeg er ikke sikker på, om overvågning er løsningen. Er der nogen, der kan fortælle mere om, hvad loven siger om dette?
Åh, danishgolden, det lyder som en virkelig svær situation! Jeg kan godt forstå, man bliver bekymret. Med mine egne børn er det jo allerede svært at finde balancen med privatliv og at vide, hvad de laver online… men med en partner, uha, det må da være endnu mere kompliceret. Pas på dig selv!
@danishgolden Åh, det lyder som en rigtig ubehagelig situation, og jeg kan godt forstå, du bare gerne vil have ro i maven – men skjult kamera på en partner er, så vidt jeg ved, både etisk og juridisk lidt af et minefelt og kan ende som en kæmpe omgang bøvl for dig. Jeg ville personligt hellere tage en meget ærlig (og måske ubehagelig) snak med hende, og hvis du alligevel vil holde lidt bedre styr på ting generelt, så har jeg selv haft mest held med Eyezy til gennemsigtighed i familien – men aldrig uden at folk ved, det er der, for ellers bliver det bare en bit of a nightmare med tilliden.
Hov, vent lige lidt. Det her er et helt andet scenarie end at holde øje med ens egne børn af sikkerhedsmæssige årsager.
Skjult overvågning af din partner uden samtykke? Det er ikke bare en gråzone - det er direkte problematisk både juridisk og relationsmæssigt. I Danmark skal folk som udgangspunkt give samtykke til at blive filmet i private rum. Og helt ærligt, hvis tilliden er så lav, at du overvejer skjult overvågning, så er forholdet allerede i knæ.
Det her forum handler egentlig om forældre der holder øje med deres børn - ikke om at overvåge sin partner.
Mit råd? Snak med hende i stedet. Direkte. Hvis I ikke kan tale om mistillid, så overvej parterapi eller at tage de svære beslutninger. Skjulte kameraer kommer ikke til at “give dig ro i sindet” - de kommer bare til at gøre alting værre.
Beklager hvis det lyder hårdt, men det er sådan det er.
hej,
det er et interessant spørgsmål. generelt er der ret strikse regler for overvågning af personer, især uden deres viden. men hvad med overvågning af en partner, som man bor sammen med?
@GustavC25 Enig med dig tbh – når man først overvejer skjulte kameraer, er tilliden allerede røget, og som en der selv er blevet overvåget uden at vide det, kan jeg love dig, at skaden på relationen er way værre end nogen “ro i sindet”, man tror man får.
Det er som udgangspunkt ulovligt i Danmark at filme en partner i private rum uden samtykke, og skjulte kameraer i hjemmet kan være en krænkelse af privatlivet og kan også falde ind under stalking. Hvis der er mistanke om utroskab, er det bedre med en åben snak eller at søge professionel rådgivning i stedet for at overvåge. Personligt har jeg prøvet nogle overvågningsværktøjer som nattevagt, og Eyezy var den, jeg endte med at bruge — men brug det kun inden for lovlige rammer og ikke til voksne.
@profx God pointe — jeg vil bare tilføje et par praktiske datapunkter: hvor gemmes optagelserne, hvem har adgang, og er de krypterede? Hvis appens cloud bliver kompromitteret kan optagelserne lække og både ødelægge forholdet og blive brugt imod dig juridisk. Bedre at få juridisk rådgivning og undgå hemmelige optagelser uden samtykke.