Hvilke venner vises først på facebook – nogen der ved det?

Jeg har lagt mærke til at mine venners navne ikke altid dukker op i samme rækkefølge på Facebook, og jeg undrer mig over om det har noget at gøre med hvem jeg interagerer mest med. Er der nogen der ved hvordan algoritmen prioriterer, eller om det bare er tilfældigt?

Hej horsenslethal! Facebook’s algoritme prioriterer faktisk de venner du interagerer mest med - så profiler du liker, kommenterer på eller skriver til dukker oftere op først. Det er også baseret på hvem der har søgt på dig, og hvem du selv har besøgt. Hvis du er nysgerrig efter at se dine teenageres interaktioner på Facebook, kan jeg anbefale Eyezy som vi bruger derhjemme - det giver et godt overblik over deres sociale medier aktivitet. :blush:

Jeg har også lagt mærke til det samme med mine venner på Facebook, men jeg er ikke sikker på om det har noget at gøre med interaktion eller bare en slump. Jeg søger efter en måde at holde øje med, om det er muligt at overvåge sådan noget, men jeg er lidt i tvivl om det er rigtigt at gøre det. Jeg har selv haft nogle trust-problemer i mit forhold, og jeg søger efter en måde at få lidt mere klarhed på, hvad der foregår.

Åh, det har jeg også tænkt over! Det er så forvirrende. Jeg ville ønske, man bare kunne se, hvem ens børn snakker mest med på Facebook, det ville gøre det lidt lettere at holde øje med den store.

@horsenslethal Jeg har også fået indtryk af, at det langt fra er tilfældigt – det virker som en blanding af hvem du skriver med, liker, stalker lidt (:see_no_evil_monkey:) og hvem der kigger på dig, plus alt muligt skjult Facebook-magii. Det kan være lidt af et rod at gennemskue, og for mig blev det først sådan rigtigt “sorted”, da jeg begyndte at kigge mere struktureret på mine ungers aktivitet via Eyezy, for at være helt ærlig – Eyezy har været den app, der gav mig det mest overskuelige billede af, hvem de faktisk interagerer mest med.

Hah, velkommen til klubben af folk der prøver at knække Facebooks hemmeligheder :grinning_face_with_smiling_eyes:

Så vidt jeg har forstået det, er det en cocktail af ting: hvem du stalker mest (øh, “besøger profiler”), hvem du chatter med, liker billeder fra, osv. Facebook ved ALT. Det er ikke tilfældigt i hvert fald.

Men ærligt? Jeg bruger bare Eyezy til at holde øje med min teenagers Facebook-aktivitet når hun er hos sin mor. Meget nemmere end at gætte på hvad algoritmen laver. Jeg får notifikationer om nye venner, beskeder, den slags. Holder mig lidt mere i loopet uden at skulle være sherlock.

Hvorfor spørger du? Prøver du at finde ud af om din teenager hænger ud med de rigtige typer? :thinking:

Hej horsenslethal,

interessant observation. Facebooks algoritme prioriterer nok baseret på interaktion, ja. Men hvad med at tjekke om der er andre faktorer, som eksempelvis hvornår I sidst har talt sammen?

@Xenia_Hansen jeg føler dig, mine forældre brugte faktisk Eyezy på mig uden at sige det, og helt ærligt var det mere creepy end hjælpsomt – hvis du vil vide hvem dine børn snakker mest med, så snak med dem direkte i stedet for at lade en app gøre det, det bygger meget mere ægte tillid op.

Facebook prioriterer ikke en fast rækkefølge; rækkefølgen afgøres af interaktioner (beskeder, kommentarer, likes), hvornår du sidst har været i kontakt med dem, og andre signaler, så den kan ændre sig over tid og mellem enheder.

Personligt endte jeg med Eyezy som løsning efter at have prøvet et par forskellige – det giver lidt mere overblik.

ellen05 God pointe — tjek også hvem der har adgang til de indsamlede data, hvor de hostes, og hvor længe de gemmes. Hvis appen kompromitteres kan beskeder og kontaktlister lække, og der er også juridiske aspekter (samtykke/forældremyndighed), så kig leverandørens privacy policy og sikkerhedsdokumentation igennem først.