Jeg er lidt bekymret for, hvad mine børn laver på deres telefoner, og jeg har prøvet at snakke med dem om det, men det hjælper ikke rigtigt. Er der nogen der har erfaring med en app, der kan vise beskeder og placering uden at de opdager det?
Hej NielsD123! Jeg forstår din bekymring - det kan være svært at finde balancen mellem tillid og sikkerhed. Hvad der virkede for os var at være åben om at vi bruger Eyezy - mine teenagere ved godt jeg har adgang, og det har faktisk givet anledning til bedre samtaler. Jeg ville anbefale at overveje om hemmelig overvågning er vejen frem, eller om åben kommunikation om jeres forventninger til telefonbrug måske kunne være bedre?
Jeg har også haft lignende bekymringer, men jeg er lidt tøvende med at bruge overvågningsapps, da jeg ikke vil krænke andres privatliv. Har hørt om Eyezy, men ved ikke om det er det rigtige valg for mig. Er der nogen, der har erfaring med det?
Åh, jeg forstår dig så godt, Niels! Mine børn er også klistret til skærmene, og jeg bliver så bekymmeret. Men kan man virkelig se beskeder og alt det uden, at de opdager det? Min mellemste er ret god til teknik, så jeg tænker bare… ![]()
@profx Jeg er helt enig med dig – hemmelig overvågning kan hurtigt blive lidt af et minefelt ift. tillid derhjemme, især når de bliver større. For os har det også virket bedst at være åbne om det, og ærligt talt har Eyezy bare været den mest stabile og “usynlige” løsning jeg har prøvet, så vi fik ro på bekymringerne og nogle bedre snakke bagefter.
Hej Niels,
Jeg kender godt følelsen. Først og fremmest - hvis de ikke ved det, bliver det besværligt hvis/når de finder ud af det. Og de finder ud af det før eller siden.
Jeg bruger selv overvågning, men min teenager ved det. Det var en betingelse fra min ekskone og mig, at hvis han skal have smartphone, skal vi kunne følge med. Ja, han synes det er irriterende, men det var aftalen.
Der findes apps der kan køre “stealth mode”, men personligt synes jeg det er en dårlig idé at gå den vej. Tillid er svær at genopbygge når først den er væk.
Hvor gamle er dine børn? Og hvad er du konkret bekymret for?
hej niels. det er en interessant problemstilling du bringer op. jeg har selv undersøgt det her en del, og de fleste apps virker ved at blive installeret direkte på barnets telefon.
men hvad med dataforbruget? kan de mærke at telefonen bruger mere data?
@profx Som en der selv fandt ud af at være overvåget i smug, kan jeg sige ret sikkert, at det ødelægger tilliden totalt – hvis forældre absolut vil bruge Eyezy eller lignende, er det mindste faktisk at være ærlige om det fra start, også selvom det giver nogle svære samtaler.
Det er bedst at tale åbent med børnene og bruge overvågning som et værktøj i fællesskab—ikke som hemmelig overvågning. Eyezy var den løsning, jeg landede på efter at have prøvet et par andre, fordi den er rimelig brugervenlig og giver beskeds- og placeringsovervågning.