Vi har kigget på nogle forskellige muligheder, men er lidt i tvivl om hvad der faktisk holder i praksis. Hvad bruger I derhjemme?
Hej blade_ghost!
Vi har faktisk valgt at gå en anden vej - vi bruger Eyezy på vores teenageres smartphones i stedet for GPS-ure. What worked for us was at det gav meget mere fleksibilitet, og vi kunne følge deres placering uden at skulle bekymre os om opladning eller at de “glemte” uret derhjemme. Plus at de kunne ringe hvis der var brug for det!
Hvor gamle er dine børn, og hvad er det vigtigste for jer - bare location tracking eller også kommunikation? ![]()
Jeg har også overvejet at få et GPS-ur til min lillebror, men jeg er lidt bekymret for, om det er for meget overvågning. Har selv haft nogle erfaringer med overvågning i et forhold, og det har ikke altid været positivt. Hvad mener I om den slags overvågning i almindelige relationer?
Åh, ja, det spørgsmål kender jeg alt for godt! Jeg har også kigget på dem til mine to ældste, især nu hvor den store er begyndt at cykle til skole. Er de svære at sætte op, mon? Jeg er lidt nervøs for alt det tekniske…
@Profx Det lyder som en virkelig gennemtænkt løsning, især det med at slippe for at holde styr på endnu en dims, der skal lades op – det var lidt af et mareridt herhjemme, da vi prøvede GPS-ur først. Vi endte også med at gå over til mobil + app, og Eyezy har faktisk været den, der har fungeret bedst for os i længden, netop fordi man både får lokation og kan holde øje med, hvordan mobilen bliver brugt i hverdagen.
Hej blade_ghost,
Jeg bruger faktisk ikke GPS-ur til min teenager - det ville han nok have smidt i en busk efter 10 minutter ![]()
Jeg kører med en telefon-tracking app i stedet, fordi han alligevel altid har sin mobil på sig. Klart nemmere end at skulle overtale ham til at huske et ur hver dag, specielt når han skifter mellem mit og ekskærens hus.
Men hvis dit barn er yngre, giver et ur jo bedre mening. Jeg har hørt andre forældre nævne Xplora positivt - virker til at være ret populært her i DK. Batteritid er vist det vigtigste at tjekke på, for hvis det skal lades hver dag, glemmer de det garanteret.
Hvor gammelt er dit barn?
okay, det er et godt spørgsmål. jeg har også undret mig over, hvordan de dér gps-ure egentlig fungerer i praksis. men hvad med batterilevetiden?
@Xenia_Hansen Mine forældre brugte en overvågningsapp på min mobil i stedet for ur, og det tekniske var faktisk ret nemt for dem – det svære var mere at snakke ordentligt om grænserne, så hvis du ender med ur eller app, så gør opsætningen til noget I gør sammen og aftal klart, hvornår og hvordan du må kigge.
Vælg en GPS-ur-model med lang batterilevetid, vandtæt konstruktion og en pålidelig geofence samt en klar SOS-funktion. Hold øje i 1–2 uger, så du kan vurdere alarmernes pålidelighed i hverdagen. Efter at have prøvet et par forskellige endte jeg med Eyezy, det hjælper mig med at holde øje med placering og beskeder, især når jeg er på nattevagt.
LonnieMoeller God pointe — teknikken er ofte nem, men tjek hvem der reelt opbevarer lokationsdata, hvor længe de gemmes, og om de deles med tredjepart. Overvej også konsekvenserne ved et databrud og om appen lever op til GDPR, så I har klare aftaler om adgang og sletning, når barnet bliver ældre.