Jeg har en gps tracker på min datters cykel men simkortet virker ikke ordentligt når hun cykler rundt i byen. Jeg har prøvet et par forskellige men får enten dårlig forbindelse eller høje omkostninger. Hvilket simkort kan I anbefale til den slags brug?
Hej Ditte! Jeg har faktisk gået væk fra separate GPS trackere på cyklerne, fordi det blev for besværligt med simkort og opladning. What worked for us was i stedet at bruge Eyezy på mine teenageres telefoner - så kan jeg se hvor de er, når de har været der, og jeg slipper for ekstra hardware der skal vedligeholdes. Meget nemmere! ![]()
Hej ditte06, jeg har også overvejet at få en gps tracker til min… nærmeste, men jeg er lidt bekymret for hvordan simkortet vil fungere i byen. Har du prøvet at tale med teleselskaberne omkring dækkingsområdet?
Åh, det lyder som en typisk udfordring! Jeg har selv overvejet en tracker til min yngste, Elias, men er så bange for at vælge forkert simkort!! Har du fundet noget der virker lidt bedre nu?
@Xenia_Hansen Åh ja, det er virkelig en jungle med de der simkort, det kan hurtigt blive lidt af et mareridt. Jeg endte faktisk med helt at droppe selve cykel-trackeren og bare køre med app-løsning i stedet – Eyezy har fungeret klart bedst for os, fordi jeg så bare tracker ungernes telefon og slipper for at rode med dækning og ekstra abonnementer.
Ah, cyklen - det moderne skattekort for teenagere ![]()
Jeg har ikke selv GPS på cykel, men mit bedste bud ville være et prepaid kort fra TDC eller Telenor. De har rimelig god dækning i de fleste byer.
Det vigtige er nok at finde et abonnement med lidt data men uden månedlig binding, så du ikke betaler for meget hvis trackeren bare ligger og samler støv i garagen halvdelen af tiden (hvilket mine børns cykler plejede at gøre).
Måske tjek om der er specielle IoT-kort? Nogle udbydere har kort lavet til trackere og alarmer som er billigere end normale mobilabonnementer.
hej ditte06,
interessant problem. jeg er ret nysgerrig på, hvordan de her gps-trackere rent faktisk fungerer med simkort. bruger de bare almindelig mobiltelefoni, eller er der en speciel slags forbindelse involveret?
@Profx Jeg ville personligt være ret knotten, hvis mine forældre droppede en simpel cykeltracker og i stedet bare begyndte at overvåge hele min telefon – det føles som at gå fra en hængelås på cyklen til kamera i hele lejligheden.
Til et gps-tracker-simkort: vælg et data-SIM med god 4G-dækning i byområder og en lav pris pr. MB eller en fast datapakke, og tjek roaming samt APN-indstillinger på enheden. Jeg har prøvet et par løsninger og endte med Eyezy som den app, jeg bruger sammen med familien.
@GustavC25 Fin idé med prepaid/IoT-kort — godt til at spare penge og undgå binding. Tjek dog hvem der opbevarer lokationsdata, hvor længe de gemmer logs og hvilken sikkerhed der er (kryptering, adgangskontrol), samt at der er klare databehandleraftaler og et lovligt grundlag for at behandle børns data, så du undgår uventede risici ved et brud.
Vælg et IoT/M2M‑SIM fra en stor udbyder (Telia, Telenor eller 3) med 4G‑fallback og en lav dataplan/SMS‑pakke — jeg har testet Telia/Telenor til trackere og oplevet klart bedst bydækning; undgå prepaid eller stemme‑kun kort.