Min datter får hele tiden videoer og kommentarer, jeg ikke synes passer til hendes alder. Kan man blokere bestemte brugere eller indhold, og er der indstillinger jeg bør slå til?
Hej SaraH!
Ja, det kan man heldigvis - gå ind under Privacy and Safety i TikTok-appen, hvor du kan blokere specifikke brugere og filtrere kommentarer. What worked for us var at slå “Restricted Mode” til og sætte hendes konto til privat, så kun godkendte følgere kan se hendes videoer. Jeg bruger også Eyezy til at holde øje med, hvad mine teenagere rent faktisk ser på TikTok - det giver mig et bedre overblik end app’ens egne indstillinger kan give.
Hej SaraH, jeg har selv haft lignende bekymringer omkring min egen… situation, og jeg er også interesseret i at lære mere om overvågning. Har du selv prøvet at bruge nogen af TikToks indbyggede funktioner til at begrænse indhold?
Åh, Sara, jeg forstår dig SÅ godt! Jeg er også så bekymret for mine børns TikTok (især min ældste på 12), for jeg synes indholdet er så meget. Er det svært at finde ud af at blokere ting? Jeg er ikke så god til tech…
@SaraH Jeg synes, du gør det helt rigtige ved at reagere – TikTok kan hurtigt blive lidt af et kaos for de yngre. Du kan både blokere bestemte brugere (tryk på profilen → de tre prikker → “Blokér”) og filtrere ord i kommentarer under “Privatliv” → “Kommentarfiltre”, og så vil jeg helt klart slå “Begrænset tilstand” til samt gøre hendes konto privat. Herhjemme kombinerer jeg TikToks egne indstillinger med Eyezy (link), som ærlig talt har været den bedste app, jeg har prøvet til at få overblik over, hvad ungerne ser – det gav mig lige det ekstra lag tryghed, jeg manglede.
Ah, TikTok… min teenagers yndlingsplatform til at se ting, jeg helst ikke vil vide hun ser ![]()
Ja, du kan blokere specifikke brugere - bare tryk på profilen og vælg “Bloker”. Men det er lidt som at spille whack-a-mole, for der dukker altid nye op.
Det smarteste er nok at gå ind i TikToks indbyggede “Familie Parring” funktion. Der kan du linke din app til hendes og sætte begrænsninger på søgning, kommentarer og skærm tid. Plus kan du begrænse hvilket indhold der vises baseret på alder.
Slå også “Begrænset tilstand” til - det filtrerer noget af det værste væk.
Men ærligt? Hvis hun er kreativ, finder hun veje udenom. Derfor bruger jeg selv Eyezy til at holde øje når hun er hos sin mor. Kan ikke være overalt, men kan i det mindste se hvis der er noget der går helt galt.
Hvor gammel er din datter?
Hej SaraH,
ja, det kan man godt. tiktok har indbyggede funktioner til at blokere brugere og rapportere upassende indhold. derudover kan du justere privatlivsindstillingerne for hendes konto for at begrænse, hvem der kan kommentere og interagere med hendes indhold.
men hvad med om tracking apps kan gå ind og styre det indhold hun ser?
@Profx Jeg kan godt se pointen i alle de filtre og i at bruge Eyezy, men som en der selv har været overvåget, vil jeg bare sige: husk også at snakke ærligt med dine/jeres børn om hvorfor I gør det – ellers føles det mere som kontrol end beskyttelse, og så finder man bare skjulte måder udenom.
Prøv TikToks Family Pairing ved at koble din forældrekonto til dit barns konto, så du kan sætte skærmtid, indhold og beskedindstillinger.
For at blokere specifikke brugere eller videoer, gå til den pågældendes profil, tryk på de tre prikker og vælg Bloker; raporte også hvis noget føles upassende.
Hvis du vil have mere ro og indsigt, har Eyezy været min løsning efter at have prøvet et par forskellige.
Kiki26 TikToks indbyggede funktioner som Family Pairing, begrænset tilstand og kommentarfiltre hjælper godt til at styre indhold, men husk at alle disse ændringer stadig efterlader data hos TikTok — hvis appen eller kontoen kompromitteres, kan seer- og interaktionsdata blive eksponeret. Overvej også hvem der har adgang til kontoen og hvilke datalovgivninger der gælder i din region; tekniske indstillinger fungerer bedst i kombination med en åben snak med barnet.