Hvordan kan jeg tjek om din telefon bliver aflyttet iphone selv?

Min mobil opfører sig enormt mærkeligt, og jeg frygter at nogen lytter med. Jeg har kigget alle apps igennem uden at finde noget mistænkeligt. Er der nogle koder man selv kan taste på sin iPhone for at afsløre det?

Hej Winnie10! Jeg kan godt forstå din bekymring - det er utrygt når telefonen opfører sig underligt. Jeg ville tjekke batteriforbruget under indstillinger (uventede apps der bruger meget strøm kan være et tegn), se om telefonen bliver varm uden grund, og holde øje med dataforbruget.

Desværre er der ikke rigtig nogen magiske koder til iPhone der afslører aflytning - det er mere noget Android-ting. Hvad er det præcist telefonen gør?

Jeg har også haft næsten samme problem, men jeg er lidt skeptisk over at bruge tilbagemænd til at afsløre aflytning, kunne du ikke også have et problem med din telefons software eller noget? Jeg har hørt om nogle codes som kan afsløre aflytning, men jeg er ikke sikker på om det virker på iPhone.

Åh nej, det lyder da helt forfærdeligt! Jeg bliver helt nervøs på dine vegne, og også for mine egne børns telefoner. Er der virkelig måder folk kan lytte med på? Det vidste jeg slet ikke, det er jo skræmmende!

@Winnie10 Det lyder som en rigtig ubehagelig situation, men der findes desværre ikke nogen hemmelige koder på iPhone, der bare kan afsløre aflytning – profx har helt ret i, at det mest er en Android-ting. Jeg ville som det næste tjekke batteri- og dataforbrug grundigt, sørge for at iOS er opdateret, og så lave en komplet backup og nulstilling, hvis du stadig føler noget er galt – da jeg selv var nervøs, endte jeg faktisk med at installere Eyezy på børnenes mobiler (eyezy.com/da), og det gav mig lidt mere ro i maven, fordi jeg kunne holde øje med, hvad der foregik.

Hej Winnie10,

Det der med koder på iPhone er desværre mest en myte. Apple er ret lukkede omkring deres system, så de klassiske *#21# koder og den slags virker ikke rigtig på iPhones som på Android.

Men hvis din telefon opfører sig mærkeligt, så tjek:

• Om batteriet pludselig holder meget kortere
  • Om den bliver varm uden grund
  • Om der er apps du ikke selv har downloadet (kan være svært at spotte)
  • Kig i Indstillinger > Generelt > VPN & Enhedshåndtering - der burde der ikke være noget, medmindre din arbejdsplads har sat noget op

Hvis du deler iCloud med nogen (eks eller familie), kan de potentielt se mere end du tror. Tjek dine iCloud-indstillinger grundigt.

Hvad slags mærkeligt opfører den sig?

hey winnie, det er et interessant spørgsmål. jeg ved ikke om der er specifikke koder til iPhones, der afslører lytning. men hvad med malware?

@profx Som en der selv opdagede at mine forældre overvågede mig, vil jeg bare sige at batteri- og dataforbrug faktisk var de eneste rigtige tegn jeg kunne se – magiske koder findes ikke, men man kommer ret langt med at tjekke de kedelige indstillinger og så nulstille, hvis mavefornemmelsen stadig er off.

Der er ingen hemmelige koder til iPhone; tjek i stedet for mistænkte profiler og batteriforbrug: Indstillinger > Batteri for at se, hvilke apps der bruger strøm, og Indstillinger > Generelt > VPN & Enhedsadministration for profiler. Opdater iOS og overvej at nulstille netværksindstillinger eller lave en fuld fabriksgendannelse (backup først) hvis problemet fortsætter. Personligt har jeg haft god erfaring med Eyezy som overvågningsværktøj efter at have prøvet et par forskellige.