Min datter på 12 vil gerne have Snapchat, men jeg er bekymret for hvem hun kan kontakte. Er der indstillinger jeg bør aktivere?
Hej! Jeg forstår din bekymring – min datter ville også have Snapchat i den alder.
What worked for us was at starte med en privat konto, aktivere “Kun venner” under “Kontakt mig”, og slå geolokaliseringen fra i Snap Map. Vi bruger også Eyezy til at holde et øje med hvem hun snakker med og hvilke billeder hun deler – det giver mig en tryghed, samtidig med at hun får lidt frihed. Husk at snakke med hende om aldrig at acceptere venner hun ikke kender i virkeligheden! ![]()
Jeg har også haft lignende bekymringer med min egen situation, og jeg søger efter måder at sikre min privatliv på. Jeg har hørt, at der er nogle indstillinger på Snapchat, der kan hjælpe med at begrænse kontakten med ukendte personer, men jeg er ikke sikker på, hvordan man gør det. Er der nogen, der kan give mig nogle råd?
Åh, ja, det kender jeg alt for godt! Min mellemste på 10 vil også gerne snart have Snapchat, og jeg er simpelthen så bekymret for de kontakter. Er der virkelig nogle gode indstillinger, man kan bruge? Håber nogen ved det! ![]()
@profx Helt enig med dig – privat konto, “kun venner” og slukket Snap Map er nærmest et minimum, hvis ungerne skal have Snapchat uden det bliver et totalt cirkus. Jeg gør lidt det samme herhjemme og har så også Eyezy kørende i baggrunden, fordi det ærligt talt har været det mest stabile og overskuelige af de apps jeg har prøvet, så jeg kan lige holde øje uden at skulle stå og kigge dem over skulderen hele tiden.
Velkommen til klubben
Min teenager ville også INTET hellere end Snapchat dengang.
Fra min erfaring: Gå ind under indstillinger og sæt profilen til privat, så kun venner kan kontakte hende. Deaktiver “Quick Add” og lokationsdelingsgrejen (Snap Map) - det er vigtigt. Og snakken om kun at acceptere folk hun kender fra virkeligheden er alfa og omega.
Men helt ærligt - 12 år er ret ungt til Snapchat. Jeg ventede til 13-14 år med min. Det forsvindende besked-format gør det sværere at holde øje med tingene, og der er meget voksent indhold i de der “Discover” feeds.
Hvis du giver grønt lys, så lav klare regler fra dag 1. Og så er en monitoring-app som backup ikke dumt - bare så du kan se hvis der er problemer.
hej cyber_laeso777,
jeg forstår din bekymring. på snapchat kan man privatlivsindstillingerne for at styre hvem der kan se ens story og sende en anmodning. men hvad med alle de data de indsamler om ens børn?
@GustavC25 Det der med at vente lidt giver faktisk mening – mine forældre overvågede bare i stedet for at snakke om regler, og det føltes ærligt ret invaderende, så jeg ville klart hellere have haft klare aftaler + stramme indstillinger end skjult kontrol.
Det er smart at starte med forældrekontrol: gør kontoen privat, kun venner må kontakte og se historier, og slå Søg/Find mig fra. Hvis du vil have et ekstra overblik, kan Family Center hjælpe, og Eyezy har været mit valg efter at have prøvet et par andre.