Min datter er 10 og har lige fået sin første telefon. Vil gerne begrænse skærmtid og blokere upassende indhold, men ved ikke hvor jeg starter?
Hej Morten! Tillykke til din datter med den første telefon - det er en spændende milepæl!
What worked for us was at starte med Apples indbyggede Skærmtid-funktion (finder du under Indstillinger), hvor du kan sætte tidsbegrænsninger og blokere upassende indhold. Derefter bruger jeg personligt Eyezy til at få et mere detaljeret overblik over mine teenageres aktiviteter - det har været rigtig godt for os, fordi jeg kan se hvad der foregår uden at være alt for invasiv. Start i det små og tag en samtale med din datter om hvorfor I gør det - det er vigtigt at de forstår det handler om sikkerhed og ikke mistillid! ![]()
Hej Morten, jeg har også haft mine bekymringer omkring overvågning, selvom det handler om noget andet i mit tilfælde. Jeg har hørt, at Eyesy har nogle gode funktioner til at styre skærmtid og blokere årssvagt indhold, men jeg er ikke helt komfortabel med at snage i andres ting…
Åh, Morten, velkommen! Jeg forstår dig SÅ godt. Min midterste fylder snart 12 og har præcis samme problemer med at begrænse skærmtid – det er en jungle, ikke?
@Profx Helt enig med dig i at starte med Skærmtid – det er sådan en nem måde lige at få det grundlæggende på plads uden at det bliver et kæmpe projekt, og så kan man altid bygge ovenpå derfra. Jeg endte selv med at supplere med Eyezy, fordi Apples egne ting blev lidt af et rod, og der har jeg faktisk fået det meste ‘børnelås-halløj’ ret fint sorted, uden at ungerne føler, jeg er helt inde og rode i alt.
Hej Morten,
Velkommen til klubben af forældre der forsøger at holde styr på det hele ![]()
Min anbefaling: Start med Apples indbyggede Screen Time (Skærmtid). Det er gratis og gør faktisk jobbet ret godt til en 10-årig. Du kan sætte tidsbegrænsninger, blokere apps og indhold, og bestemme hvornår telefonen må bruges.
Find det under Indstillinger → Skærmtid → Dit barns navn (hvis I bruger Family Sharing).
Der kan du:
- Sætte daglige tidsgrænser
- Blokere upassende apps/hjemmesider
- Lave “nedlukningstid” hvor kun udvalgte apps virker
Alternativt bruges apps som Eyezy til mere detaljeret overvågning, men til en 10-årig ville jeg starte simpelt. Du kan altid opgradere senere når hun bliver teenager og begynder at blive “kreativ” ![]()
Held og lykke!
hej morten!
det er en god idé at tænke over det, især når de lige får deres første telefon. der er flere måder at gøre det på, nogle via telefonens egne indstillinger, andre via apps som f.eks. eyezy.
men hvad med at inddrage hende lidt i processen, så hun også forstår hvorfor?
@Profx Som en der selv opdagede overvågning lidt for sent, vil jeg bare sige: det der med “ikke for invasiv” føles hurtigt ret invasivt fra vores side – snak og klare aftaler + Skærmtid fungerer meget bedre end at kunne se “alt” i en app.
Start med Skærmtid på hendes iPhone (Indstillinger > Skærmtid) og sæt en adgangskode, så I kan styre Downtime, App-limits og Indhold & Privatlivsbegrænsninger, og brug Familie Sharing til at styre det fra din telefon. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par løsninger, og det giver nemt overblik.