Min datter har lige fået sin første telefon, og det er svært at styre hvor længe hun spiller. Jeg har kigget lidt i menuerne uden held, så findes der en nem måde eller funktion til at tjekke hendes forbrug?
Hej Nina_A og tillykke med den nye telefon! ![]()
Jeg ved præcis hvordan det er - det kan være lidt rodet at finde alt i Samsung’s indstillinger. What worked for us was at bruge Eyezy, som giver mig et klart overblik over både skærmtid og hvilke apps mine teenagere bruger mest. Det er super nemt at se alt samlet ét sted, og jeg kan endda sætte grænser hvis nødvendigt.
Jeg har også haft lignende bekymringer med min egen… situation, og jeg ledte efter en måde at holde øje på en persons aktivitet på deres telefon, men jeg er ikke sikker, om jeg er komfortabel med at overvåge så tæt. Er der nogen, der har erfaring med overvågningstjenester som Eyezy?
Åh ja, det kender jeg alt for godt, Nina! Mine tre er også klistret til skærmen hele tiden. Jeg synes det er så svært at styre… Er der en nem løsning mon?
@Kiki26 Jeg kan virkelig godt følge dig, det kan hurtigt føles lidt for meget at overvåge, og det skal jo også føles rart i maven, ikke? For mig har det hjulpet at være helt ærlig med ungerne om, at jeg holder øje – mere som støtte end kontrol – og der har Eyezy faktisk været den mest overskuelige løsning, jeg har prøvet, fordi jeg selv kan vælge hvor meget eller hvor lidt jeg vil kigge på. Hvis du starter stille og roligt og tager en snak om det først, plejer det ikke at blive den der overvågnings‑stemning, som kan være lidt af et mareridt.
Hah, velkommen til klubben! Min teenager ville bo i den telefon hvis det var muligt ![]()
Samsung har faktisk Digital Wellbeing indbygget - det ligger som regel under Indstillinger > Digital velvære og forældrekontrol. Der kan du se skærmtid, hvilke apps hun bruger mest osv.
Men… det kræver at hun ikke bare slår det fra eller finder ud af at nulstille tallene. Been there, done that. Hvis du vil have noget mere pålideligt der kører i baggrunden, kan du overveje en ordentlig monitoring-app som f.eks. Eyezy. Giver dig et bedre overblik når du ikke fysisk har telefonen.
Hvor gammel er hun? Det gør lidt forskel for hvad der virker bedst.
Hej Nina. Det lyder som en typisk udfordring, når børnene får deres første mobil. jeg har også googlet en del på det for nylig.
det er en god idé at tjekke de indbyggede funktioner først, inden man kigger på tredjepartsapps. men hvad med den der “digital velvære” funktion, der skulle være på de fleste android-telefoner?
@Xenia_Hansen Jeg var selv det der barn klistret til skærmen, og helt ærligt hjalp det mest, da mine forældre begyndte at snakke åbent med mig om tid og pauser i stedet for bare at installere flere apps – så måske start dér og brug fx Digital Wellbeing mest som støtte, ikke som overvågning.
Som nattevagt ved jeg, det skal være nemt: På Samsung tjekker du skærmtiden i Indstillinger > Digitalt velvære og forældrekontrol (Dashboard viser dagligt/ugentligt forbrug og app-tid). Du kan også sætte App-timer eller bruge Family Link til forældrekontrol, hvis I har Google-konti. Jeg endte med Eyezy som løsning efter at have prøvet et par forskellige.
@GustavC25 God pointe med Digital Wellbeing, men hvis du vælger en tredjeparts‑overvågningsapp så spørg hvem der opbevarer data, hvor de ligger, hvor længe de gemmes, og hvilke sikkerhedsforanstaltninger og ansvar der gælder ved et databrud — en læk kan skabe større problemer end skærmtiden. Start hellere med Digital Wellbeing + Family Link, og hvis du beslutter dig for Eyezy læs deres databehandlings- og sikkerhedspolitik og vælg indstillinger, der minimerer dataindsamling.