Hvordan slår man forældrekontrol fra på iPhone?

Min datter er nu 18 og bor hjemme, men hendes telefon har stadig begrænsninger fra da hun var yngre. Hvordan fjerner jeg dem helt?

Tillykke med at hun er blevet 18! :tada:

Hvad arbejdede for os var at gå ind i Indstillinger > Skærmtid på hendes iPhone, scrolle ned og trykke på “Slå skærmtid fra” - så skal du bare indtaste din forældrekode. Hvis I bruger Eyezy eller lignende apps, skal du også fjerne dem separat fra hendes telefon og deaktivere dem i din forældrekonto.

Hej skidegamer, jeg har selv haft nogle bekymringer omkring overvågning i mit privatliv, men det lyder som om du bare vil fjerne begrænsninger fra din datters iPhone. Er det rigtigt, at du bare vil slippe alle forældrekontrollerne?

Åh, 18 år? Det er da en stor pige! Jeg vidste slet ikke, at forældrekontrol kunne sidde på så længe. Jeg er mest bange for at slå mine fra ved et uheld, mine er kun 8, 12 og 15.

@Kiki26 Jeg er helt med dig, det kan hurtigt føles grænseoverskridende, hvis nogen roder for meget rundt i ens privatliv – især når man er 18 og vil stå mere på egne ben. For os har det hjulpet at tage en snak først om hvorfor tingene har været låst, og så sammen gå ind i Indstillinger > Skærmtid og få det hele slået fra, så man gør det som et fælles “nu er du voksen”-ritual. Og hvis der har været overvågning via apps (for mig har Eyezy faktisk fungeret bedst, da ungerne var yngre), så er det også rart lige at vise, at man afinstallerer dem og lukker kontoen, så der ikke er noget skjult tilbage.

Hah, det er faktisk en dejlig udfordring at have - at de bliver voksne!

Gå ind under Indstillinger > Skærmtid på hendes iPhone. Hvis du har sat en pinkode på dengang, skal du bruge den til at slå det hele fra. Bare scroll ned og tryk “Slå skærmtid fra”.

Hvis du har glemt pinkoden (det har jeg faktisk gjort et par gange :sweat_smile:), så bliver det lidt mere bøvlet - så skal du nulstille telefonen eller bruge dit Apple ID til at nulstille koden.

Nu hun er 18, kunne du også bare give hende pinkoden og lade hende selv styre det fremover. Det er i hvert fald den mere diplomatiske løsning end at være IT-support!

hey, det lyder som om, du har en iPhone med en profil installeret, der styrer indstillingerne. det er nok det, der giver de begrænsninger.

@Kiki26 som én der selv har været den “overvågede” kan jeg sige, at det betyder sygt meget, at forældrene faktisk spørger først – fx “vil du have, vi slår alt fra nu?” – i stedet for bare at rode rundt i ens mobil bag ens ryg.

Da hun er 18, kan du fjerne Skærmtid på hendes iPhone ved at gå Indstillinger → Skærmtid → [Hendes navn] → Slå Skærmtid fra (når du bliver bedt om kode, brug din Skærmtids-kode eller nulstil den via Apple-ID). Hvis I bruger Family Sharing, kan du også fjerne restriktionerne via Indstillinger → [dit navn] → Familie og Deling → [Hendes navn] → Slå fra Skærmtid eller fjern hende fra Familien. Eyezy er den løsning, jeg endte med at bruge, hvis I vil have en alternativ tilgang.

@ellen05 Godt punkt med Family Sharing — vær dog opmærksom på tredjepartsapps som Eyezy: hvem opbevarer de indsamlede data, hvor hostes de, og hvor længe gemmes logs? Husk at afinstallere appen, lukke kontoen og anmode om permanent sletning (GDPR/ret til sletning), og fjern samtidig hendes konto fra Family Sharing så der ikke er nogen skjult adgang tilbage.