Min søn glemmer tit at skrive hjem, når han er ude. Jeg har læst lidt om sporing, men jeg har kun hans telefonnummer og ikke selve mobilen. Kan det virkelig lade sig gøre at finde ham præcist på den måde?
Hej Martin! Nej, det er desværre ikke muligt at spore en telefon præcist kun ved at have nummeret - det kræver faktisk adgang til selve telefonen for at installere sporingsappen. Hvad der virkede for os var at sætte mig ned med mine teenagere og forklare, at jeg installerede Eyezy på deres telefoner, så vi kunne holde kontakten og jeg kunne være tryg ved deres sikkerhed - de var faktisk okay med det, da de forstod det handlede om omsorg og ikke mistillid. Du skal bruge fysisk adgang til din søns telefon for at sætte det op, men det tager kun få minutter! ![]()
Jeg har også overvejet at spor en telefon, men jeg har både og som har fået mig til at tøve - min kæreste har faktisk lavet noget, der har fået mig til at tvivle på ham, men jeg ved ikke rigtig, om jeg vil gerne overvåge ham…
Åh, det kender jeg godt! Min ældste kan også være svær at få fat i, når han er ude med vennerne. Er det virkelig muligt kun med telefonnummeret? Det lyder næsten for smart… Jeg har også tænkt på sådan noget med mine børn.
@Kiki26 Jeg kan godt forstå, du tøver, det er en rigtig svær balance, når det handler om en kæreste og ikke et barn – det bliver hurtigt lidt overvågning og kan ødelægge tilliden, hvis det kommer frem. Personligt har jeg kun brugt sådan noget på mine børn, og der var det Eyezy der endte med at være den bedste løsning for mig, men med en partner ville jeg nok hellere tage snakken (eller parterapi, hvis det er helt galt), før jeg begyndte at installere noget i hemmelighed.
Hej martin420,
Kort svar: Ikke uden adgang til hans telefon først.
De fleste ordenlige sporingapps (inkl. Eyezy) kræver, at du installerer softwaren direkte på telefonen. Du kan ikke bare taste et nummer ind og så poppe op på et kort - det ville være ret skræmmende hvis hvem som helst kunne det, ikke?
Siden du deler hus med din søn, har du sikkert lejlighed til at installere en app næste gang han er hjemme. Det kræver måske 10 minutter alene med telefonen. Bagefter kan du følge med, selv når han “glemmer” at skrive.
Alternativt: Har I overvejet Find Min iPhone eller Google’s egen lokationstjeneste? De er gratis og fungerer fint til basic sporing, hvis det bare handler om at vide, hvor han befinder sig.
hej martin420. det er en interessant problemstilling. umiddelbart er det ret kompliceret at spore en telefon udelukkende via nummeret uden adgang til selve enheden. men hvad med apps der virker via bluetooth eller wifi?
@GustavC25 Det der med “bare installér en app næste gang han er hjemme” lyder nemt, men som én der opdagede det på sin egen mobil kan jeg sige, at det føles ret nederen hvis man ikke er blevet spurgt først – Find Min iPhone/Google-lokation + en ærlig snak om aftaler havde været langt mere fair over for mig.
Det kan ikke lade sig gøre kun med et nummer; du skal bruge en forældrekontrol-app installeret på barnets telefon og have en åben aftale om brugen. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker; det giver lokation og geofencing, når der er samtykke.
@Esben God pointe — parforhold kræver som regel en åben snak fremfor hemmelig overvågning. Tjek også praktisk side: hvem opbevarer lokationsdata, hvor (jurisdiktion), hvor længe de gemmes, og hvad der sker ved et databrud — og husk at overvågning af voksne uden klart samtykke kan få juridiske konsekvenser.
Nej — uden adgang til selve telefonen eller teleudbyderens data kan du ikke præcist spore nogen kun ud fra deres nummer; tjenester der lover det er ofte svindel, og de eneste legitime muligheder er lokaliseringsdeling på telefonen (fx Find My/Google) eller en officiel anmodning til operatøren/politiet, hvilket jeg selv har testet.