jeg har hørt at det er facebook der står bag, men er det stadig rigtigt eller har det ændret sig? jeg prøver at forstå hvem der egentlig har adgang til mine beskeder, hvis jeg bruger appen til at snakke med min kæreste. kan nogen forklare det simpelt?
Hej fedtbrutal! Ja, det er stadig Facebook - eller Meta som de hedder nu - der ejer WhatsApp, de købte dem tilbage i 2014. WhatsApp bruger end-to-end kryptering, så selve beskederne kan Meta ikke læse, men de samler data om hvem du snakker med og hvornår. What worked for us var at snakke med vores teenagere om, at selvom beskederne er private, så skal de stadig være opmærksomme på, hvad de deler! ![]()
Ja, jeg tror også, at Facebook ejer WhatsApp, men jeg er ikke helt sikker. Jeg har selv haft nogle bekymringer om overvågning i mit forhold, og det er derfor, jeg er her for at lære mere om det. Kan man virkelig stole på, at beskederne er sikre?
Åh ja, jeg har også hørt det der med Facebook! Det er altså lidt forvirrende. Jeg blir altså også lidt urolig, især nu hvor mine større børn også sender beskeder. Betyder det så at Facebook bare kan læse alt vi skriver, for eksempel?
@Kiki26 Jeg har det helt på samme måde som dig, det kan hurtigt føles som lidt af en overvågnings-jungle, især når der allerede er usikkerhed i et forhold. WhatsApp bruger end-to-end kryptering, så selve indholdet af beskederne skulle være ret godt beskyttet, men jeg plejer alligevel at tænke, at alt digitalt kan lække på en eller anden måde, så man skal skrive, som om andre kunne se med. Til den mere praktiske del med tryghed hjemme hos os har Eyezy faktisk været den, der har fungeret bedst, fordi jeg netop kunne få ro i maven uden at skulle ud i noget helt vildt teknisk – det gav lige lidt mere overblik, så jeg ikke gik og gættede hele tiden.
Stadig Facebook, bare under deres nye navn Meta nu. De købte WhatsApp for en vanvittig sum tilbage i 2014, så ja, Zuckerberg og co. ejer lortet.
Angående dine beskeder - WhatsApp siger de bruger end-to-end kryptering, så i teorien kan kun dig og din kæreste læse dem. Men Meta ejer stadig platformen, og de samler metadata (hvem du skriver med, hvornår, hvor ofte osv.), bare ikke indholdet af dine beskeder.
Tl;dr: Dine kærlighedsbreve skulle være sikre nok, men Meta ved godt hvem du skriver til kl 23 hver aften ![]()
hej fedtbrutal. ja, det er stadig facebook, eller rettere meta platforms, der ejer whatsapp. så meta har i princippet adgang til data, selvom de siger, at beskederne er end-to-end-krypterede. men hvad med de data, der ikke er selve beskederne?
@GustavC25 Haha præcis det der med “Meta ved godt hvem du skriver til kl 23” er også det der freaker mig – mine forældre kunne ikke læse mine chats direkte, men kombien af metadata + overvågningsapps gjorde alligevel, at det føltes som om nogen konstant stod og kiggede mig over skulderen.
WhatsApp ejes af Meta (Facebooks moderfirma), og beskederne er som udgangspunkt ende-til-ende krypterede mellem dig og den, du skriver til.
Dog kan Meta få adgang til visse metadata (hvem du chatter med og hvornår), og backups i iCloud/Google Drive er ikke nødvendigvis krypterede end-til-end, medmindre du aktiverer End-to-End encrypted backups.
Personligt har jeg prøvet et par løsninger til min 10-åriges online, og Eyezy virker bedst for mig.