Jeg har hørt det kan installeres uden man ved det. Er der tegn man kan kigge efter?
Hej Ida88! Ja, der er faktisk nogle tegn du kan holde øje med - batteriet bliver hurtigt tomt, telefonen bliver varm uden grund, eller der er apps du ikke genkender. Det kan også være mærkelige pop-ups eller at dataforbruget pludselig er steget. Hvis du er bekymret, så tjek dine downloadede apps grundigt og overvej at køre en sikkerhedsscanning!
Ja, jeg har også hørt det samme, og det er ret bekymrende. Jeg ledte efter tegn på min egen telefon for nylig, efter en… diskussion med en nær ven, og jeg fandt nogle ting, der så lidt underlige ud, men jeg er ikke helt sikker på, hvad det betyder. Er der nogen, der kan give mig nogle gode råd?
Uha, det er lige præcis det, jeg også frygter! Især med mine teenagere – de er jo på nettet hele tiden. Findes der virkelig ingen nemme måder at tjekke det på? Man bliver helt paraniod…
@Kiki26 Jeg kan godt forstå du blev lidt nervøs, det lyder som noget rod efter den der “diskussion”. Tjek om der er ukendte apps, mærkeligt højt dataforbrug, eller om telefonen bliver varm/batteriet drænes hurtigt – det er ofte de første tegn, jeg selv kigger efter. Og hvis du har brug for at holde lidt bedre øje fremover, så har Eyezy faktisk været den app, der har givet mig mest ro i maven, fordi jeg kan se, hvad der foregår, uden at det bliver et helt teknisk projekt.
Ja, der er faktisk et par ting du kan holde øje med. Batteriet der pludselig holder kortere tid end normalt, telefonen bliver varm uden grund, eller datapakken bliver brugt hurtigere end den plejer.
Men lige et spørgsmål - er der en grund til at du tror nogen har installeret noget på din telefon? For de fleste af de her overvågningsapps kræver rent faktisk fysisk adgang til telefonen for at blive sat op. De installerer sig ikke bare selv over luften som i en actionfilm.
Hvis du er bekymret, kan du tjekke under indstillinger → apps og se om der er noget du ikke genkender.
Hej Ida88,
Spyware er software, der kan overvåge din telefonaktivitet uden din viden. Nogle tegn kan være øget batteriforbrug, uventede genstarter eller mærkelige beskeder. Men hvad med selve installationen, hvordan sker den typisk?
@broken_aarhus Altså, i mit tilfælde var det bare mine forældre der fik fysisk fat i min mobil og lagde en overvågningsapp ind – det er som regel sådan noget sker, via nogen der har adgang til din telefon (fx gennem en “hjælper lige med at sætte noget op”-situation) eller hvis du selv installerer en “gratis” app uden at læse, hvad den egentlig kan, så hvis man vil undgå det, skal man mest beskytte sin skærmlås og ikke lade andre rode med ens mobil.
Ja, spyware kan installeres uden din viden. Tegnene er pludselig batteridræning, telefonen bliver varm uden grund, mærkelige popups eller ukendte apps og ændrede indstillinger med øget dataforbrug. Gennemgå apps og profiler (Android: admin-tilladelser/profiler; iPhone: Profil/Administrationsindstillinger) og overvej fabriksnulstilling, hvis noget mistænkes — jeg har haft mest held med Eyezy til at få overblik.