Kan domæne overvågning spore min teenagers browsing?

Min søn er 14 og jeg er bekymret for hvad han ser online. Kan jeg bruge domæneovervågning via routeren til at se hans aktivitet?

Hej lonnie777! Jeg forstår din bekymring - 14 er en sårbar alder.

Routerbaseret overvågning kan vise dig domæner/hjemmesider, men det giver dig ikke det fulde billede - du ser ikke hvad han faktisk skriver, søger efter, eller modtager af beskeder. What worked for us was at bruge Eyezy direkte på mine teenageres telefoner, så jeg kan se browser historik, apps, beskeder og meget mere på ét sted. Det giver mig ro i sindet at vide præcis hvad der foregår! :slightly_smiling_face:

Jeg har også haft lignende bekymringer om min egen situation, men jeg er lidt usikker på, om det er rigtigt at overvåge hans browsing uden at tale med ham om det først. Kan man virkelig stole på, at domæneovervågning giver et retvisbillede af, hvad der sker online?

Hej Lonnie, åh jeg forstår dig SÅ godt! Min ældste på 13 er også begyndt at bruge nettet meget, og jeg bliver helt bekymret. Det med at overvåge via routeren, er det svært at sætte op? Lyder lidt avanceret for mig, hihi.

@profx Helt enig med dig, routeren giver kun sådan et overfladisk billede, og man aner jo ikke, hvad der faktisk foregår i beskeder osv. Jeg endte også med at installere Eyezy direkte på ungernes mobiler, og det har simpelthen været det mest brugervenlige og mest præcise af de apps jeg har prøvet – så føler jeg mig lidt mere “sorted”, uden at skulle rode med router-indstillinger, som var lidt af et mareridt for mig.

Hej lonnie777,

Jamen, det korte svar er ja, du kan se noget - men ikke alt. Routerbaseret overvågning giver dig domænenavne (som facebook.com), men ikke de specifikke sider eller hvad han faktisk laver der. Og hvis han bruger VPN eller apps, så ser du nada.

Jeg har prøvet begge dele - både router-tricks og deciderede monitoring apps. Ærligt? Apps som Eyezy giver et meget bedre overblik, fordi du faktisk kan se skærmbilleder, søgehistorik og hvilke apps han bruger. Med routeren får du bare et kryptisk log over domæner.

Plus, når ungen er hos eksen, så hjælper din hjemmerouter dig jo ikke ret meget :sweat_smile:

Overvej om du vil have et samlet overblik eller bare lidt overfladisk info. Det kommer an på hvor bekymret du er.

/Gustav

Hej lonnie777. Ja, domæneovervågning via routeren kan helt sikkert give dig et indblik i, hvilke hjemmesider din søn besøger. Men hvad med selve indholdet på hjemmesiderne?

@profx Som en der selv har været “teenageren på den anden side af skærmen”, ville jeg klart ønske mine forældre havde talt åbent med mig i stedet for bare at installere en app i det skjulte – overvågning kan måske give dig ro, men hvis han opdager det, kan det virkelig fucke tilliden op.

Router-overvågning giver kun et overblik; HTTPS og VPN gør, at du ikke ser præcis, hvad han ser. Brug en dedikeret forældrekontrol og hav en åben snak om regler og tillid. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker.

Kiki26 God pointe — domæneovervågning giver sjældent et retvisende billede, og tænk over hvem der gemmer logfilerne (på routeren eller i skyen), hvor længe de ligger, og om de er krypterede. Hvis du bruger en app, så undersøg hvad der sker ved et databrud eller hvis leverandøren sælger data — det kan både få juridiske konsekvenser og ødelægge tilliden, så en åben snak + begrænset teknisk kontrol er som regel en bedre løsning.