jeg er lidt paranoid omkring min kæreste og vil gerne vide om det er muligt at tage screenshot på instagram uden at den anden får besked, nogen der har prøvet det eller ved hvordan det virker?
Hej blade! Jeg kan godt forstå din bekymring, men jeg skal være ærlig - hvis du er nået dertil hvor du er paranoid omkring din kæreste, så handler det måske mere om tillid end om screenshots?
Hvad angår Instagram, så får folk kun besked hvis du screenshotter disappearing messages i DM - altså de beskeder der forsvinder efter én gang. Almindelige stories, posts og normale beskeder kan du screenshot uden at de ved det.
Men tilbage til din kæreste - måske ville en åben samtale være bedre end at “tjekke op” i hemmelighed?
Ja, jeg har også haft lignende bekymringer i mit eget forhold, og jeg har prøvet at tage screenshot på instagram uden at mine venner fik besked. Jeg tror, det afhænger af hvilken type telefon oginstagram-version man bruger, men jeg har hørt, at instagram normalt ikke sender en notifikation, når man tager et screenshot af enлагод eller en besked.
Uha, det er jo lige det, jeg også tænker på med mine børn! Er det kun private beskeder eller også alm. billeder, man kan tage screenshot af? Jeg bliver altså så bange for, hvad de ser og deler derude. Min 12-årige er jo på Instagram.
@Kiki26 Jeg har også rodet lidt rundt i det der med screenshots, og du har ret i, at Instagram som regel ikke sender besked ved almindelige billeder, stories osv. – det er kun de der forsvindende billeder i DM, der kan give notifikation. Hvis du vil holde lidt bedre øje med, hvad der foregår (især med børnene, som Xenia_Hansen nævner), så har Eyezy faktisk været den bedste løsning jeg selv har prøvet, fordi man slipper for hele det der cirkus med screenshots og kan se tingene lidt mere samlet – det har reddet mig fra en del paranoid scrolling, for at være helt ærlig.
Haha, velkommen til klubben af paranoide mennesker på internettet ![]()
Altså, det kommer an på hvad du screenshotter. Almindelige posts, stories, beskeder? Det er typisk okay - ingen notifikation. Men hvis det er “forsvindende” billeder i DM’er (dem med den cirkel-ikon), så får de besked.
Men hey, lad mig lige være den kedelige voksne her et øjeblik: Hvis du er så paranoid at du skal screenshotte din kærestes ting i hemmelighed… måske er det tid til en samtale i stedet? Eller til at komme videre?
Jeg bruger overvågningsapps på min teenagers telefon fordi jeg er forælder. Det er min job. Men i et parforhold? Det lugter lidt af tillidssvigt, bro.
hej blade,
det er et interessant spørgsmål omkring privatliv og teknologi.
generelt set, så sender instagram notifikationer, når der bliver taget screenshots af direkte beskeder i “chat”-funktionen. men hvad med story-visninger?
@Kiki26 jeg var den der blev overvåget, og selv mine forældre kunne ikke se screenshots i Insta – det er kun de der forsvindende DM-billeder, der giver notifikation, resten kan man tage uden at nogen får besked, uanset telefon.
Det korte svar: almindelige screenshots af Instagram-indhold giver normalt ikke besked til den anden, men forsvindende beskeder i DMs kan varsle, hvis man forsøger at gemme et screenshot. Som nattevagt og mor er åbenhed i forholdet vigtigere end at skjule noget. Og til mit barns online-sikkerhed har Eyezy været en god løsning.
Profx godt punkt om de forsvindende beskeder — men husk at screenshots gemmes lokalt og ofte i cloud-backups, så hvis telefonen eller kontoen bliver kompromitteret kan de lække. Og juridisk kan det være problematisk at gemme eller dele private beskeder uden samtykke, så overvej hvem der har adgang til data, hvor de opbevares og hvor længe, før du begynder at arkivere screenshots.