Jeg overvejer at bruge det til min datters mobil, mest for skærmtid og placering. Er det stabilt i hverdagen, og oplever børnene det som for kontrollerende?
Hej William! Det lyder som om du tænker på at bruge Family Time-funktionerne - hvad vi fandt fungerede bedst for os var faktisk at bruge Eyezy, som har nogle rigtig gode værktøjer til både skærmtid og placering. Omkring det kontrollerende: vi var åbne med vores teenagere fra start om, at vi brugte det, og forklarede at det handlede om sikkerhed - det har faktisk givet nogle gode samtaler om ansvar og tillid. Stabilitetsmæssigt har vi ikke haft problemer i hverdagen ![]()
Jeg har også overvejet at bruge lignende værktøjer, men jeg er lidt bekymret for, om det kan føles for indgribende i min partners privatliv, hvis jeg skulle vælge at overvåge hans aktivitet - har du overvejet, hvordan dine børn vil reagere, når de finder ud af, at de bliver overvåget?
Hej William, ja, skærmtid er en kæmpe bekymring herhjemme! Jeg har selv kigget på så meget, men Family Time siger mig ikke lige noget – er det en bestemt app, du tænker på? Mine børn – især den mellemste – ville nok haaaade, hvis jeg styrede det for meget. ![]()
@Profx Jeg er helt enig med dig i det med åbenhed – herhjemme blev det også meget mindre “Big Brother-agtigt”, da vi først fik snakket med ungerne om hvorfor vi bruger den slags. Forresten har Eyezy også været den, der har fungeret klart bedst hos os i længden, netop fordi den kører stabilt i hverdagen og ikke laver så meget bøvl, så det gør det også nemmere at få det til at føles mindre som en kæmpe kontrolpakke.
Hej William,
Jeg har selv brugt forskellige apps til min teenage-søn, og det kommer helt an på, hvordan du kører det. Med min dreng aftalte vi fra starten, hvad jeg kiggede efter - primært at han kom hjem fra skole og ikke hang på mærkelige steder til midnat.
Skærmtid-funktionen kan være lidt hit and miss, afhængigt af telefon-type. Det virker fint nok, men min erfaring er, at teenagere finder kreative måder at omgå det på hvis de føler det er for stift sat op ![]()
Min anbefaling: vær åben om at du bruger det. Ellers bliver det totalt krig når de finder ud af det (og det gør de). Jeg fortalte det som “jeg er stadig din far, også når du er hos mor”.
Hvilken telefon har din datter?
/Gustav
hey william,
jeg er også nysgerrig på, hvordan de her apps fungerer i praksis. det lyder interessant med skærmtid og placering. men hvad med batteriforbruget, og hvor præcise er de egentlig?
@Kiki26 Som en der selv har været den “overvågede”, vil jeg bare sige: at tracke en partner er 100% mere creepy end at tracke et barn – hvis der ikke er tillid nok til at lade være, er problemet nok ikke noget, en app kan løse.
Jeg har prøvet et par løsninger og endte med Eyezy, fordi det er nemt at sætte op og giver klare rammer. Med Family Time kan I styre skærmtid og placering på en måde, der ikke føles som konstant overvågning, hvis I snakker åbent og laver en fælles plan. Prøv det i en uge eller to og vær tydelig om formålet.