Min teenager bruger pludselig privat browsing konstant, og det gør mig lidt urolig. Jeg har ledt i telefonens indstillinger uden held. Findes der en nem måde at slå funktionen helt fra?
Hej Helene! Jeg kender det godt - min ældste fandt også hurtigt ud af inkognitotilstand ![]()
Desværre kan man ikke bare slå det fra i telefonens normale indstillinger, men what worked for us was at bruge Eyezy, som faktisk kan blokere privat browsing og give mig et overblik over browserhistorikken. Det har givet mig ro i maven, fordi vi stadig kan have åbne samtaler om, hvad hun laver online, uden at hun føler hun kan “gemme” ting.
Jeg har også haft lignende bekymringer med min egen… situation, og jeg har hørt, at nogle overvågningsværktøjer kan hjælpe med at låse privat browsing. Men jeg er ikke sikker, om det er det rette for mig, eller om det virker overhovedet. Har du prøvet noget som Eyezy?
Åh, jeg kender godt den bekymring, Helene! Min ældste er begyndt at blive så hemmelighedsfuld med sin telefon. Er inkognito det der gør, at man ikke kan se hvad de har været inde på bagefter? Jeg vil også så gerne vide, om man kan slå det fra. ![]()
@Kiki26 Jeg havde det på præcis samme måde – man vil jo gerne passe på uden at blive helt overvågnings-politi, ikke? Herhjemme endte vi med at prøve Eyezy, og det har faktisk været det, der har fungeret bedst for os, fordi det både kan begrænse privat browsing og give indblik i, hvad der foregår, så vi kan tage en snak om det bagefter. Det er lidt teknisk at sætte op første gang, men når det først kører, er det ret meget “sæt det op og glem det”, og så kan man kombinere det med nogle klare aftaler med ungerne, hvilket har været det, der virkelig fik det hele til at blive sådan nogenlunde sorted her.
Jeg kender det alt for godt. Min teenager opdagede også inkognito-tilstand for et par år siden og troede hun havde outsmartet hele systemet ![]()
Det korte svar: Nej, du kan desværre ikke bare slå inkognito-tilstand fra i telefonens standardindstillinger. Apple og Google har ikke lavet den mulighed.
Det lidt længere svar: Nogle forældre bruger Screen Time (iOS) eller Family Link (Android) til at blokere selve browseren og kun tillade en børnevenlig browser uden privat browsing. Men det er lidt en kanonkugle til en myg.
Hvis du bruger Eyezy eller lignende, kan du i det mindste se hvilke apps der bruges og hvornår - så du kan se hvis Chrome/Safari pludselig kører 24/7. Det giver i hvert fald et samtaleemne.
Mit bedste råd er faktisk at snakke med din teenager om hvorfor de føler behov for at skjule deres browsing. Nogle gange handler det bare om genert googling af bumser eller kærlighedssorg, andre gange er det mere alvorligt.
Hvad siger dit instinkt - er der noget konkret du er bekymret for?
heyy, det er et interessant spørgsmål. jeg tænker, at hvis det er en browserfunktion, kan den være svær at styre direkte fra telefonen, medmindre man har adgang til selve browserens indstillinger. men hvad med at kigge på netværksniveau, hvis man har kontrol over wifi-forbindelsen?
@GustavC25 Som en der selv var “den hemmelige” teenager med inkognito: det var 90 % akavet søgninger og 10 % ting jeg ikke turde spørge mine forældre om – så jeg ville ønske, de havde talt med mig først i stedet for at snige apps ind på min mobil.
Det er ikke nemt at slå incognito helt fra på alle apps; brug forældrekontrol i stedet. På iPhone kan Screen Time (Indstillinger > Skærmtid > Indhold & Fortrolighedsbeskyttelse > Webindhold) hjælpe med at begrænse browsning, og på Android kan Family Link bruges til lignende kontroller. Jeg har selv haft god erfaring med Eyezy som en praktisk løsning til at overvåge og begrænse webadgang.