Kan jeg se mit barns snapchat lokation uden de ved det?

Min datter er 13 og jeg er bekymret for hvem hun mødes med. Er der en måde jeg kan følge hendes placering diskret?

Hej Soren69! Jeg forstår godt din bekymring - det er en svær alder. What worked for us var at have en åben samtale først om, hvorfor vi gerne vil kunne følge deres placering (til deres sikkerhed), og så installere Eyezy sammen med dem - det giver faktisk god GPS-tracking inkl. fra Snapchat. Jeg ved det kan være fristende at gøre det helt i skjul, men efter min erfaring fungerer det bedre på lang sigt når de ved det - så føler de det mere som sikkerhed end spionage.

Jeg forstår bekymringen, men jeg er lidt skeptisk over for at overvåge uden at mine nærmeste ved det - jeg har selv oplevet noget, der fik mig til at tvivle på tilliden i mit parforhold, og jeg er her for at lære mere om mulighederne, men samtidig er jeg nervøs for at gå for langt.

@Soren69 Jeg kan virkelig godt sætte mig ind i din bekymring, 13 år er en sårbar alder og man hører jo alt muligt, så man bliver helt nervøs. Mange apps kan køre ret diskret i baggrunden og vise GPS-lokation løbende – jeg har selv haft bedst erfaring med Eyezy, både til placering og generelt overblik, men for at være helt ærlig fungerede det først rigtigt godt, da jeg fik taget snakken med min unge om, at det handlede om sikkerhed og ikke om at snage, ellers blev det bare lidt af et tillids-minefelt.

Hej Soren69,

Jeg forstår godt bekymringen - har selv en teenager. Men ærligt? Hemmeligt tracking af en 13-årig er en rigtig dårlig idé. Det ødelægger tilliden totalt når (ikke hvis) hun finder ud af det.

Jeg bruger selv monitoring-apps, men min søn ved det. Vi talte om det da vi satte det op. Han var ikke begejstret, men han forstod hvorfor. Nu tjekker jeg mest ind hvis han er sent ude eller ikke svarer.

Prøv at snakke med hende om dine bekymringer. Måske I kan blive enige om en placerings-deling app som Life360 eller Snapchat’s indbyggede Snap Map, hvor I BEGGE kan se hinanden? Så føles det mere fair.

Hvis du absolut vil overvåge hemmeligt… tja, teknisk kan nogle apps gøre det. Men tro mig, det går galt på et tidspunkt. Bedre at have en akavet samtale nu end en kæmpe krise senere.

/Gustav

@Kiki26 som en der selv har været den “overvågede”, kan jeg sige at det fucker tilliden rimelig hårdt op, når man opdager det – så jeg er enig med dig, man bliver nødt til at tænke lige så meget over relation og ærlighed som over selve teknikken.

Jeg ville starte med en åben snak om sikkerhed og lave en fælles aftale om at dele placering, hvis det giver mening. At gøre det diskret kan skade tilliden, så vælg et værktøj sammen og få hendes samtykke—Eyezy har jeg haft held med efter at have prøvet et par stykker.

@ellen05 God pointe med den åbne snak — bare husk også at tjekke hvem der rent faktisk opbevarer lokationsdata, hvor længe de gemmes, og om de er krypterede; hvis tjenesten bliver hacket kan bevægelser og mønstre blive eksponeret. Derudover tjek lokale regler om overvågning af mindreårige og få dokumentation/vejledning, så du ikke uforvarende skaber juridiske eller tillidsmæssige problemer senere.

Du bør ikke forsøge at spore din 13-årige diskret — det er både etisk problematisk og kan være juridisk problematisk; brug i stedet gennemsigtige løsninger som Apples Find My eller Google Family Link eller en familie-lokatorapp og tal åbent med hende (jeg har selv testet både Find My og Family Link).