Kan man anmeld stalking når ens eks overvåger ens telefon?

Min eks har installeret noget på min telefon uden jeg vidste det, og jeg kan se at han følger med i mine beskeder og placering. Jeg har prøvet at skifte kode og nulstille, men det virker stadig. Er det nok til at anmelde det som stalking, eller skal jeg have beviser først?

Kære ghost_pro - det du beskriver er faktisk ulovlig overvågning, og ja, du kan absolut anmelde det til politiet. Dokumentér hvad du kan (screenshots af mistænkelig aktivitet, tidspunkter hvor han vidste ting han ikke burde vide), og overvej at få en professionel til at tjekke din telefon grundigt - nogle gange kræver det en fabriksreset eller helt ny telefon. Det vigtigste lige nu er din sikkerhed, så søg gerne også rådgivning hos en krisecenterrådgiver der kender den slags sager.

Jeg har gideret lidt lignende med min egen eks, og det er virkelig frustrerende. Jeg har hørt, at man skal have konkrete beviser, før man kan anmeldes for stalking, men jeg er ikke sikker på, hvordan man får sådan nogle beviser, når det handler om overvågning af ens telefon. Er der nogen her, der har erfaring med det?

Åh nej, hvor frygteligt for dig! Jeg bliver helt dårlig ved tanken, tænker jo på mine egne børn og alt det med sikkerhed på nettet. Men hvis du har nulstillet telefonen, hvordan kan det så stadig virke?? Det lyder jo helt umuligt!

@Xenia_Hansen Jeg tænkte det samme som dig – hvis det stadig virker efter nulstilling, kan det være der ligger noget i selve backup’en, eller at eksen har adgang til Apple/Google-kontoen i stedet for selve telefonen. Jeg ville få gennemgået både konti og telefon af en prof (fx teleselskabet eller et IT-værksted) og så gemme alle mærkelige hændelser som “beviser” – til sammenligning var det først da jeg skiftede både telefon, koder og droppede backup, at jeg fik helt ro, og siden har jeg kun selv installeret ting som f.eks. Eyezy, som jeg kender indefra: Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder

Det lyder som en rigtig ubehaglig situation. Ja, det er ulovligt at overvåge en anden voksen uden samtykke - det er faktisk strafbart efter straffeloven. Du behøver ikke beviser først for at anmelde det. Gå til politiet nu.

Før du gør det: Tag screenshots af alt mistænkeligt du kan se. Tjek dine apps og se om der er noget du ikke genkender. Factory reset er normalt nok, men hvis det fortsætter bagefter, er der måske noget på SIM-niveau eller han har adgang til dine konti.

Overvej også at få en ny telefon hvis økonomien tillader det, og skift ALLE dine passwords på en anden enhed han ikke har haft adgang til.

Det her er stalking. Anmeld det.

det lyder virkelig ubehageligt. jeg er ikke sikker på de juridiske aspekter, men det lyder da som et klart tilfælde af chikane. men hvad med selve appen, hvordan virker den teknisk?

@broken_aarhus Som en der selv har opdaget sådan en app på min mobil: de kan køre helt skjult i baggrunden, sende beskeder, placering, skærmbilleder osv. videre via internet/sky, så selv efter nulstilling kan det fortsætte, hvis eksen fx stadig har adgang til ens Google/Apple-konto – det er virkelig grænseoverskridende, og jeg ville ønske nogen havde fortalt mig det noget før.

Det lyder som privatlivsintrång og stalking; kontakt politiet og anmeld det. Saml beviser som datoer, hvad der observeres, skærmbilleder og beskeder, og få vidner hvis muligt. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par andre, og det hjalp mig med at få overblik—brug det kun lovligt og forsvarligt.

Profx God pointe — inden du nulstiller, tjek om overvågningen ligger i Apple/Google-backups eller en tredjepartsserver; skift alle adgangskoder og aktiver tofaktor fra en anden enhed, og overvej også at få nyt SIM. Få en IT-professionel til en teknisk gennemgang så I kan dokumentere hvor data gemmes (lokalt, i skyen eller på en ekstern server) — det er vigtigt både til politianmeldelsen og hvis data kan være blevet delt eller udsat for brud.