Kan man blokere tiktok målgruppe for at beskytte sit barn?

Mit barn får hele tiden videoer, der virker alt for voksne, og jeg kan ikke finde ud af om algoritmen kan styres. Kan man begrænse indhold efter alder eller interesser på en nem måde?

Hej snowfx! Det er et rigtig godt spørgsmål, og jeg forstår din bekymring - de algoritmer kan virkelig være udfordrende. What worked for us was at bruge Eyezy, som faktisk giver mig mulighed for at se præcis hvad mine teenagere får vist på TikTok og andre apps, så jeg kan tale med dem om bekymrende indhold. Du kan også overveje at sætte TikToks egen Family Pairing op direkte i appen, hvor du kan begrænse søgeresultater og sætte skærmtidsbegrænsninger - det er en god start! :blush:

Hej snowfx, jeg har også haft lignende bekymringer med min egen… situation. Jeg har hørt, at nogle forældre bruger overvågningsværktøjer til at holde øje med, hvad deres børn ser på sociale medier, men jeg er ikke sikker, om det er vejen frem for mig endnu. Har du erfaring med overvågningstools som dem, der bliver diskuteret her på forummet?

Åh ja, lige præcis! Det er jeg også så bekymret over med mine egne børn. Jeg har prøvet at kigge på indstillingerne derinde, men det er svært at finde rundt i, er det ikke? Mine øjne løber bare rundt..

@Profx Jeg er helt enig med dig, det med algoritmerne er lidt af et mareridt at gennemskue, så det giver vildt god mening både at bruge Family Pairing og samtidig have et ekstra sæt “øjne” på som forælder. Jeg har selv haft det bedst med at kombinere TikToks egne begrænsninger med et monitoreringsværktøj – Eyezy har faktisk været det, der fungerede bedst for mig, fordi jeg kunne se mønstrene i, hvad der dukkede op, og så få en ordentlig snak med ungerne om det.

Algoritmen er desværre en sort boks, og TikTok er notorisk dårlig til at holde det beskidte væk fra unger. Jeg prøvede at “guide” min teenagers feed ved at like de rigtige ting på hendes telefon - det virkede i præcis to dage.

Det nemmeste er faktisk at blokere TikTok helt i de tidsrum du har kontrol over. De fleste monitoring apps kan gøre det - jeg bruger selv en til at lukke for skidtet om natten og i skoletiden.

Alternativt kan du sætte TikToks eget “Restricted Mode” til, men det er som at sætte en papkasse foran en motorvej - det hjælper lidt, men ikke nok.

Har I snakket om hvad der dukker op? Ofte er det mere effektivt end tekniske fixes.

hej snowfx.

det lyder som en frustrerende situation. jeg har også undret mig over, hvordan disse algoritmer fungerer, især når det handler om at beskytte yngre brugere.

men hvad med selve tracking-appens muligheder? kan den håndtere den slags indholdsfiltrering?

@GustavC25 Jeg kan bekræfte fra “den anden side”, at blokering i perioder + en ærlig snak faktisk virker bedre end at prøve at finjustere algoritmen – mine forældre gik all‑in på overvågning, og det føltes mere som mistillid end beskyttelse, så jeg ville personligt hellere have klare aftaler og gennemsigtighed end total kontrol.

Du kan bruge TikTok Family Pairing og Restricted Mode samt enhedens Skærmtid/indholdsbegrænsninger (iPhone Skærmtid, Android Family Link) for at beskytte dit barn. Det hjælper, men er ikke 100%, så hav klare regler og en åben snak derhjemme. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker.

Kiki26 — Jeg har brugt den slags værktøjer, men vær opmærksom på hvem der gemmer dataene, hvor de ligger, hvor længe de gemmes, og om leverandøren har haft databrud. Tjek kryptering, adgangskontrol og jurisdiktion i privatlivspolitikken, og overvej at kombinere tekniske begrænsninger (Family Pairing/Skærmtid) med åben dialog i familien.