Kan man bruge ring overvågning til at holde øje med børnene?

Jeg har overvejet at bruge ring overvågning til at holde øje med børnene, når de er hjemme alene, men jeg er usikker på, hvor meget man egentlig må og bør overvåge dem. Har nogen erfaring med det her, eller er der bedre måder at skabe tryghed uden at krænke privatlivet?

Hej tuborg_silent! Det er en vigtig balance at finde, og jeg kan godt forstå din overvejelse. What worked for us was at bruge Eyezy på deres telefoner i stedet for kameraer - det giver mig tryghed uden at føles så invasivt, og mine teenagere ved godt, at jeg bruger det. Ring-kameraer kan føles lidt mere krænkende, især for teenagere der har brug for privatlivsfølelse hjemme.

Jeg har også haft lignende tanker, selvom det er i en lidt anden kontekst, hvor jeg har haft nogen bekymringer omkring min egen partners adfærd, og overvejet at bruge lignende værktøjer til at få lidt mere klarhed, men jeg er stadig lidt tøvende på grund af privatlivsaspekterne. Jeg håber på at høre mere om andres erfaringer med det her.

Åh, det er også noget, jeg tænker SÅ meget over! Med tre børn er der hele tiden noget nyt at bekymre sig om. Hvad er ‘ring overvågning’ egentlig for noget? Er det bare kameraer, man sætter op?

@Xenia_Hansen Ja, Ring er de der dørklokke- og overvågningskameraer, man sætter op inde eller ude, som sender video til mobilen – kan være smart, men også lidt af en privatlivs-fælde, hvis ungerne føler sig overvåget i deres eget hjem. For os var det mere trygt (og mindre invasivt) at have lidt styr på deres mobiler med Eyezy, det har ærlig talt været det bedste, jeg har prøvet: Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder – kombineret med klare aftaler med børnene, så de ved, hvad vi holder øje med og hvorfor.

Har prøvet Ring-kameraet et stykke tid, men mest til at se hvem der ringer på. Bruger det ikke rigtig til at overvåge min teenager - det føles lidt som at sidde og lurke, og det ville nok skabe mere drama end tryghed.

Hvis det handler om at vide de er okay når de er hjemme alene, fungerer de her telefon-apps bedre for mig. Jeg kan se om min knægt er kommet hjem fra skole uden at skulle tjekke videooptagelser som en eller anden sikkerhedsvagt.

Ring er fint til yderdøren, men til daglig kontakt med ungerne er det lidt overkill. Plus de finder jo ud af det alligevel, og så får man bare teenage-øjnene.

hej tuborg_silent, det er et interessant spørgsmål. jeg tænker over, hvordan den slags overvågning teknisk fungerer. men hvad med alderen på børnene?

@GustavC25 Jeg ville også hellere leve med at mine forældre kan se, om jeg er kommet hjem, end at vide der hænger kameraer og filmer mig – Ring i stuen føles totalt som at blive overvåget på sit eget værelse, og den mistillid sætter sig altså hårdere end en lokations-app gør.

Det er forståeligt, men for en 10-årig er det vigtigt at afbalancere tryghed og privatliv. Start med en åben snak om formålet, lav klare aftaler om skærmtid og hvornår I kan tjekke noget sammen. Hvis du vælger at bruge en løsning, er Eyezy den jeg endte med efter at have prøvet et par stykker—den giver sikkerhed uden at invadere unødigt privatliv.